Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Säga upp sig från jobbet för att starta eget??

Inlägg 1 av 7

2008-02-19, kl 12:10

username

Marie

Inlägg: 5

Säga upp sig från jobbet för att starta eget??

Trivs inte på jobbet, jobbar inte med det jag verkligen vill egentligen...

Har länge haft planer på att starta eget, men inte fått ihop till startkapital än..

Hur skulle ni gjort i min sits?
Hur skulle det funka ekonomiskt? (med tanke på att företaget kanske inte går + de första 1-3 åren)..

Hur gör man?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2008-02-19, kl 12:18

username

Medlem
#53170

Inlägg: 18

Kolla in lagen om tjänstledighet vid näringsverksamhet, så kan du prova på och ändå ha jobbet kvar.

Kolla här http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19971293.htm

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2008-02-19, kl 12:24

username

Marie

Inlägg: 5

tack, tack.. =)
Men det blir ju isåfall enskild firma jag kommer starta...och vet inte hur det kommer bli för min privatekonomi, då vi inte har fast lön, utan timlön... =(

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2008-02-19, kl 13:06

username

Kent

Inlägg: 204

Har du ingen möjlighet att starta upp bredvid din anställning för att se om det finns en chans för dej aj klara dej på din egen verksamhet samtidigt som du kanske bygger upp ett litet start/reservkapital? Så gjorde jag och en dag när chefen var som dj-gast (ursäkta ordvalet) fick han min uppsägning och då hade jag redan min firma igång och hade då redan både startkapital och kontakter/kunder som det bara var att köra vidare på.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2008-02-19, kl 13:13

username

Marie

Inlägg: 5

Jag skulle kunna det om jag bara hade startkapital... men ska räkna och se om jag kanske har råd att låna till det, så jag kan dra igång så fort som möjligt. =)

Tusen tack för svaret =)

Äntligen börjar jag se en väg bort från jobbet jag har idag, mot mitt drömjobb. =)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2008-02-21, kl 20:41

username

Leif
Ek

Inlägg: 17

Det är bara att sätta igång,jag var själv i samma sits och tog
ett banklån medan jag var anställd,slutade jobbet sen och drog
igång,ångrar mig inte en sekund,det är nåt helt annat.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2008-02-22, kl 00:47

and

and

Inlägg: 155

Ja, gör inte som en jag känner bara. Han sade upp sig direkt och tog ett stort banklån. Visserligen tog han över en rörelse, men nästan all vinst går till ränta/amortering. Så låna inte utan säkerhet, utan tag helst ett lån med säkerhet och låg ränta (om du har råd att betala ränta, annars skall du inte låna alls). Det är inte bra att missa räntebetalningar eller andra betalningar, eftersom du evetntuellt i framtiden behöver hjälp med fler banklån. Annars kan du ju hitta någon du litar på och starta ihop med den personen, antingen att personen går in med pengar eller också både pengar och tid. Att ha en kompanjon gör ju saker enklare, särskilt om ni delar arbetsbördan, då kan man ju vara sjuk eller resa bort utan någon större katastrof. Jag skulle i vilket fall inte stanna kvar där jag inte trivdes, om jag var du. Trivsel i hem och arbetsliv är viktigt och motverkar utbrändhet. Trivs man inte på jobbet kan det faktiskt till slut leda till utbrändhet och sjukskrivning, vilket inte är kul. 

Välkommen till företagarvärlden och lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat