Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Kvittning av skuld hur?

Inlägg 1 av 2

2008-04-06, kl 09:47

username

Martin
Horak

Inlägg: 22

Kvittning av skuld hur?

Så här ligger det till.
Jag använder mig av ett företag (vi kallar det för A) som har hand om alla kortförsäljning som görs i min webshop. Slutet på varje månad får jag en utbetalning från företaget A exklusive deras avgifter.
Men nu råkade deras inlösenbank att göra direktutbetalning till mitt PG samtidigt som företag A också gjorde en utbetalning på samma summa.
Lättast vore om företag A skickade en faktura på mellanskillnaden
som jag sen betalar in  men det ville dem inte göra. Så då blev det kvittning mot framtida utbetalningar istället. Skuld: 802kr. Hur bokför jag detta då hela skulden har inte kunnat kvittas på en gång utan delades upp på flera månader.
Alla försäljning via kort har jag bokat enligt följande:
1580 D
3011 K
2611 K
Utbetalning enligt:
1580 K
1920 D
6040 D
2611 D
Första månaden efter så skulle jag ha fått utbetalt 560kr inkl moms. Har en avi på detta.
Kvar på skuld: 265,35kr. Månaden därefter skulle jag också fått utbetalning på 560kr
och denna gången fick jag 270,98kr till mitt PG konto då resten av den utbetalning
täckte skulden.
Hur bokför jag detta? Jag vet att på nåt sätt måste jag minska kontot 1580 men HUR?
Det är rörigt som fan.  Någon som kan reda ut detta?
Tack på förhand..

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2008-04-25, kl 10:33

username

Ingela
ingela.repo

Inlägg: 173

Du bokför som en försäljning fast tvärtom, K 1580. osv. Varför blandar du in 2611 i både försäljning och kostnaden? Ingående moms heter 2641 eller 2640.
Maila om du inte förstår
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat