Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

F-skattesedel och A-skatt

Inlägg 1 av 6

2008-02-08, kl 21:26

username

Mats
Lindblad

Inlägg: 8

F-skattesedel och A-skatt

Jag undrar lite hur skatteverket blandar mellan dessa, har jag F-skatt och ett ordinarie arbete.
Jag fick idag (fredag annars hade jag ringt dom) ett papper om att dom har beräknat min preliminärskatt till 85320kr, och eftersom jag har, dumt nog, valt att betala varje månad så vill dom ha 7110kr/mån fr.o.m. den 12 februari.
Jag har inte fakturerat för mer än drygt 70k OCH dessutom inte lämnat in nåt bokslut än så jag undrar var dom fått ~85k från? Och hur jag gör för att slippa betala?

Jag misstänker ju att de blandat ihop min ordinarie lön med den beräknade moms dom vill ha. (Även om även det blir för mkt, jag tjänar inte så mkt till vardags.)

Ja jag erkänner att jag borde va bättre insatt men samtidigt så känner jag att det kan fan inte va så svårt att ha egen firma?! Eller tänker jag helt fel?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2008-02-08, kl 21:28

and

and

Inlägg: 155

Du skall ha FA-skattsedel när du har en anställning bredvid firman. Annars slipper din arbetsgivare betala arbetsgivaravgifter och så räknas din lön som firmainkomst.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2008-02-08, kl 21:48

username

Mats
Lindblad

Inlägg: 8

Okej, steg ett att åtgärda då ... tack

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2008-02-09, kl 08:16

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Man väljer alrig huruvida man ska betala F-skatten månadsvis eller ej, det enda val man gör är om man ska redovisa momsen månasvis eller årsvis.

Har du valt månadsvis moms så ingår inte momsen i F-skatten utan det är bara skatt och egenavgifter på ditt resultat. Momsredovisningen kommer senare och där deklarerar du dina rätta siffror direkt, dvs inga uppskattade belopp som F-skatten bygger på.

Skatteverket hittar inte själva på några siffror utan din F-skatt beräknas på vad du själv angett för resultat i din ansökan om F-skatt. Lite beroende på hur mycket du tjänar i din antällning så bör du vid den skatten ha angett att ditt resultat i företaget blir mellan 140 -180 tusen kronor på ett år.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2008-02-09, kl 11:02

username

Mats
Lindblad

Inlägg: 8

Nähä, jag angav när jag ansökte om F-skattesedel att jag skulle tjäna ungefär 15000kr så ~85k måste vara baserat på min lön, vilket enligt de papper jag fått inte stämmer heller.

Jag har betalat 789kr/mån i fyra månader under 2007.


Nåväl, skit samma. Min fråga nu är: Hur svårt och krångligt är det att ändra till FA-skatt samt att ändra till årsvis momsredovisning?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2008-02-09, kl 13:19

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Ärndra till FA och dessutom ändra "preldeklarationen" är enkelt. Att däremot andra moms redovisningen är nog svårare.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat