Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Skatteplanering

Inlägg 1 av 6

2008-10-26, kl 17:22

username

Medlem
#56916

Inlägg: 3

Skatteplanering

Hej,

jag funderar på att starta eget som it-konsult och har lite frågor angående skatteplanering.
Den bolagsform jag funderar på är EF, enskilld firma, och det är detta som mina resonemang nedan utgår ifrån.

Antagande nedan:
- Jag kommer inte ha någon anställd i firman.
- Jag momsredovisar en gång per år, dvs årsmoms

Vad jag förstår så beskattas man bara på vinsten i EF där vinsten =intäkter - kostnader. Vinsten kan/måste man uppskatta varje år i en s.k skatt- och avgiftsanmälan. Vid nystart måste man skicka in en skatt- och avgiftsanmälan medans efter första året, om igen ny anmälan skickas in, baserar skatteverket vinsten på föregående år och lägger till 10%.

Mina frågor:

1. Om jag gör en skatt- och avgiftsanmälan VARJE år och sätter vinsten till minimal (tex 100.000) fast jag "vet" att jag kommer att ha flera hundra tusen i vinst, kan skatteverket säga något om det? Vad krävs för att få igenom det endå. Kan ju säga att man funderar på att skaffa barn eller jobba lite mindre etc.

2. Min tanker är då att om jag momsredovisa en gång per år och samtidigt minimera F-skatten (egenavgift och skatt) som jag måste betala in per månad så kan jag använda dessa pengar till att sätta in på en bra och räntegivande konto i bank, tex ett konto som get 5% ränta. Naturligtvis ligger dessa pengar öronmärkta till nästa års deklaration då jag måste betala in resterande F-skatt men det jag känar är ju räntan på pengarna. På pengarna jag käna in på ränta betalar jag sedan 30% kapitalskatt på eller hur ?  

Väldigt grov uppskattningsvis: (Om jag har 500.000 i moms och F-skatt pengar som jag kommer att få rest skatt på om ett år)

500.000 * 0,05 = 25.000 --> 30% skatt --> 17500 kr

3. Känner ni till något annat eller bättre sätt att göra detta på.
Vet om periodisering och expansionsfonder men undrar om det finns något annat sätt inom lagens ramar såklart.


Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2008-10-27, kl 10:35

hohrn

hohrn

Inlägg: 42

Hej!

1. Du gör skatte- och avgiftsanmälan första året. För att skatteverket skall kunna fastställa vilken prel. skatt du ska betala. Kommande år räknar skatteverket upp den beskattningsbara vinsten med schablonprocent. Alternativt att du lämnar in en preliminär deklaration.

Om du anger ett lägre belopp än vad du faktiskt tror ska bli din beskattningsbara vinst är det enda skillnaden att du kommer att få högre betalning av skatt när din deklaration görs. Vilket kan göra att man föranleds att tro att man har mer pengar än man verkligen har att röra sig med.

2. Visst kan du sätta in pengar på ett räntebärande konto. Är det ett konto som är knutet till din verksamhet betalar du inte någon kapitalskatt på det, utan räntan räknas in i ditt företags verksamhet. Det medför att om du passerar brytpunkten för statlig skatt kommer du att betala ca 50% skatt på den ränta du erhåller.

3. Att jobba med periodiseringsfonder och expansionsfonder innebär i princip bara att du skjuter upp problemet med att betala skatt. Dessutom påförs du en schablonintäkt som du måste skatta för. Då staten ser denna typ av fondering som ett lån av staten.

Generellt är ju det som du talar om inte skatteplanering utan egentligen bara en kapitalplacering. Att laborera med detta kan vara riskfyllt ur ett likviditetsperspektiv då du ska ut med pengarna en dag och kan förledas vid tanken på att du har mycket pengar att röra dig med.

När det gäller moms rekommenderar jag som redovisningskonsult starkt att redovisa detta ofta, helst varje månad, men åtminstone en gång i kvartalet. Detta för att dels få koll på verksamheten och dels ej få så stora likviditetspåverkande faktorer.

Har du frågor är du välkommen att kontakta mig.

Mvh

Henrik Öhrn

Henrik Öhrn
Auktoriserad Redovisningskonsult

Filip Erikssons Affärsbyrå AB
Box 14
730 30 Kolsva
Tel. 0221-51040
[email protected]
http://www.affarsbyra.se/

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2008-10-27, kl 13:46

stifor

stifor

Inlägg: 386

Henrik, schablonintäkt på periodiseringsfonder gäller inte för enskilda firmor.

Mattias, en kärnfråga du hade var ifall du systematiskt årligen i preliminär självdeklaration kan uppge en lägre vinst än vad den egentligen blir för att därigenom betala låg F-skatt och ha pengarna på ett räntekonto under året. Jag vet inte om det finns någon straffrubricering för det, men det är knappast meningen att du ska göra så. Därmed kan skatteverket få upp ögonen för dig...

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2008-10-27, kl 14:50

hohrn

hohrn

Inlägg: 42

Hej,

Ber om ursäkt för mitt fel. Jag tänkte mitt upp i allt på juridiska personer.

Det är sant som Stig skriver om att systematiskt hålla ner uttaget av preliminär skatt. Den preliminära deklarationen skrivs ju inte på med heder och samvete, men den ska visa vad man förväntar sig av verksamheten.

Mvh

Henrik Öhrn

Henrik Öhrn
Auktoriserad Redovisningskonsult

Filip Erikssons Affärsbyrå AB
Box 14
730 30 Kolsva
Tel. 0221-51040
[email protected]
http://www.affarsbyra.se/

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2008-10-27, kl 23:29

adt

adt

Inlägg: 24

> Vinsten kan/måste man uppskatta varje år i en s.k skatt- och avgiftsanmälan.


Om skatten ett inkomstår beräknas överstiga föregående års skatt med 30% eller minst ett prisbasbelopp är du skyldig att lämna en preliminär självdeklaration med uppdaterade siffror.

Visst, första året kanske går bra att komma undan, men om du året efter visar en vinst på en halv miljon när du uppskattat och preliminärskattat för en vinst på 100.000 så kommer de nog att luska i din verksamhet.


Se upplysningssidan på blankett http://www.skatteverket.se/download/18.19b9f599116a9e8ef36800013463/431437.pdf

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2009-01-10, kl 22:22

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Om det nu är verkliget du talar om måste du ha föetaget i Sverige. Många ha sett möjligheten att starta företag i Lettland.

[email protected]  Start av företag i Sverige och Lettland samt ekonomistyrning.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat