Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Periodiserings och Expansionsfond

Inlägg 1 av 7

2008-01-10, kl 15:44

MikeT

MikeT

Inlägg: 11

Periodiserings och Expansionsfond

Hej

Jag har placerat min vinst i periodierings och expansionsfonder. Jag använder Visma Enskild Firma och skulle vilja flytta in pengarna på andra konton i tex fondsparande etc. Dock så påverkar vinsten mitt kapital, så min fråga är hur jag gör bokföringsmässigt för att få bort dessa ur verksamheten tills dess att jag återför dom till beskattning. Expansionsfonden skall tillfälligt beskattas med 28%, dock skall det väl inte bokföras?

hoppas att jag är tydlig :-)

mvh
Michael torsson

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2008-01-11, kl 22:34

Ulf Erik

Ulf Erik

Inlägg: 262

Har du periodiseringsfonder i en enskild firma behöver du inte bokföra periodiseringsfonderna eller expansionsmedlen utan endast uppge dem på näringsbilagan i deklarationen.

De motsvaras inte av några pengar utan är ju bara en skatteskuld. Har du likvida medel att placera i fonder e.dy. bokför du det som ett eget uttag.

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2008-01-14, kl 20:15

MikeT

MikeT

Inlägg: 11

Hej Ulf
Jag är inte riktigt med i resonemanget = lite trög;-). Jag har satt undan likvida medel i dessa fonder på papret. Det jag skulle vilja göra är att flytta undan dessa pengar och faktiskt sätta i dem i ett fondkonto, dvs inget eget uttag. Det skulle väl beskattas på mig vid nästa deklaration, vilket jag inte är intresserad av. Sedan om ett par år så skall de återföras till firman för att tex täcka upp en förlust. I dag om man tittar på eget kapital så finns de inräknade där. Jag ser om jag lusläser hjälpen i programmet att expansionsfonden måste stå kvar i verksamheten och "temp"-skattas med 28%. Det står även att man inte skall bokföra den temporära skatten, medför det att mina likvida medel och eget kapital kommer att visa siffror där min tempskatt ingår, fast jag har betalat in det på skattekontot?
mvh
Michael Torsson

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2008-01-15, kl 08:45

stifor

stifor

Inlägg: 386

Periodiseringsfond är en ren skatteteknisk konstruktion och påverkar inte ditt egna kapital.

En avsättning på tex 10.000 kr ett år innebär att resultatet för din enskilda verksamhet minskar med 10.000 kr det året och därmed blir din egenavgift och skatt lägre det året jämfört med att du inte gjort någon avsättning.

Det år du sedan återför de 10.000 ökar ditt resultat med 10.000 och därmed blir din egenavgift och skatt högre det året jämfört med att du inte gjort någon återföring.

De 10.000 ligger inte på något speciellt bankkonto eller liknande.

I verksamheten är det inte tillåtet att bokföra fonder. Vill du köpa fonder ska det bokföras som ett eget uttag (och det kan du göra oberoende av ifall du avsatt till periodiseringsfond eller ej). När du sedan säljer fonderna och vill ta in pengarna i verksamheten igen bokför du det som en egen insättning.

Expansionsfond är också en skatteteknisk konstruktion och ska inte bokföras. Den påverkar inte heller ditt egna kapital, däremot påverkas hur mycket du kan avsätta i expansionsfond av ditt egna kapital.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2008-01-15, kl 21:03

MikeT

MikeT

Inlägg: 11

Hej Stig

Nu börjar det gå in :-). En sista detalj bara. När man säger att Expansionfonden inte skall bokföras, det är jag med på. Dock har väldigt svårt att greppa att jag inte skulle bokföra den temporära 28% skatten som skall sättas in på skattekontot. Menar ni att jag bara skall plocka 28% av expansionsfonden från bankkontot och betala in på skattekontot utan att bokföra det som inbetald F-skatt/eget uttag, eller har jag fattat fel?

Det var det sista....;-)
mvh
Michael Torsson

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2008-01-15, kl 21:23

Ulf Erik

Ulf Erik

Inlägg: 262

Skatten är det du som privatperson som sköter. Alltså tar du ut pengar från ett företagskonto och för över till skattekontot blir det ett eget uttag exempelvis konto 2012.

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2008-01-15, kl 21:27

MikeT

MikeT

Inlägg: 11

Hej
Tack ska ni ha. Det tar lite tid att sätta sig in i allt, men nu har jag en bild av vad som skall göras.
Tack
Michael Torsson

Inläggets betyg
Svara Svara med citat