Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

från privat till företagskonto-EF

Inlägg 1 av 4

2007-03-23, kl 20:23

mindibella

mindibella

Inlägg: 43

från privat till företagskonto-EF

Hej alla
 
Har en egen firma och bokför på data.
Har privatkonto på banken som även är för företaget. Så det har varit mycket egna uttag och mycket onödiga privata verifikationer. Ska nu ordna ett företagskonto+ företagskort och privatkonto+ privatkort för sig. Men företagskontot blir nog ett helt nytt konto. Jag har nu konto 1930 upplagd och en viss summa pengar där. Hur blir det nu när jag får ett helt nytt konto och har flera fakturor skickade till kunder som har med det gamla privat/företagskonto att göra?  De lägger förmodligen in så kallade passningar i banken så ajg vet inte om de kan ändra konto hur som helst då?
 
När jag får det nya kontonumret så måste jag väl föra över pengarna så det stämmer med 1930- kontot, alltså det jag har på banken nu.låt säga att det då finns 78000 kr på gamla kontot, den dag jag får nytt företagskonto.
Hur bokför jag då kunderna betalar in på gamla kontot,? Fast det ska in på det nya?
I mitt faktureringsprogram ska jag självklart ändra konto sen, så de betalar in på rätt konto. Är tacksam för alla svar jag kan få
 

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2007-03-23, kl 22:49

username

Medlem
#47847

Inlägg: 18

Hej Lena
Jag tycker att du skall skaffa dig Bankgiro som är kopplat till ditt nya företagskonto. Skriv sedan endast bankgironumret på dina fakturor, det underlättar för dina kunder. Om en kund betalar till ditt gamla privata konto, bokför det som privat uttag.

Du har rätt i att behållningen på företagskontot skall i varje ögonblick  stämma med bokföringens 1930.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2007-03-24, kl 08:59

mindibella

mindibella

Inlägg: 43

Peter Hylmö: Hej Lena
Jag tycker att du skall skaffa dig Bankgiro som är kopplat till ditt nya företagskonto. Skriv sedan endast bankgironumret på dina fakturor, det underlättar för dina kunder. Om en kund betalar till ditt gamla privata konto, bokför det som privat uttag.

Du har rätt i att behållningen på företagskontot skall i varje ögonblick  stämma med bokföringens 1930.
Tack! för ett smart svar. Men visst kan jag ha kvar konto 1930?
Eller måste mitt privata konto va kvar? Jag blir nog lite trög ändå i mitt tänkande. Vill du förklara lite mer, skedet mellan nytt och det gamla och konto 1930?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2007-03-24, kl 14:21

mindibella

mindibella

Inlägg: 43

lena:
Peter Hylmö: Hej Lena
Jag tycker att du skall skaffa dig Bankgiro som är kopplat till ditt nya företagskonto. Skriv sedan endast bankgironumret på dina fakturor, det underlättar för dina kunder. Om en kund betalar till ditt gamla privata konto, bokför det som privat uttag.

Du har rätt i att behållningen på företagskontot skall i varje ögonblick  stämma med bokföringens 1930.
Tack! för ett smart svar. Men visst kan jag ha kvar konto 1930?
Eller måste mitt privata konto va kvar? Jag blir nog lite trög ändå i mitt tänkande. Vill du förklara lite mer, skedet mellan nytt och det gamla och konto 1930? Jag har kvar konto 1930. Den dag jag får det nya företagskontonumret+bankgironumret, så ber jag banken att de likvida medlen som finns på gamla kontot ska flyttas över till det nya. Sen har jag bara företagskontot i kontoplanen på 1930. Jag upprättar den dag nya kontot anländer ett verifikationspapper över denna händelse. Men hur ska jag kontera den verifikationen? är det så här

1930 kred alla likvida medelen tex 40000
2013 deb egna uttag  40000

1930  40000                             ?
2018  40000     egna insättning  ?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat