Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Marknadsföring & Reklam

webshop

Inlägg 1 av 11

2004-10-12, kl 11:36

username

Rebecca
Hedqvist

Inlägg: 38

webshop

Jag håller på och startar en webshop. Kommer att ha en enskild firma, men hur gör jag för att starta en sådan? Var inne på www.foretagsregistrering.se, men det var så mycket uppgifter man skulle fylla i som jag inte har en aning om eftersom företaget inte är igång än. Men jag måste väl ha ett företag för att få sälja saker på internet i större skala? Måste jag ha F-skattesedel? Eller är det FA-skattesedel som krävs då jag är anställd på ett annat företag? Hjälp mig i djungeln!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 11

2004-10-12, kl 21:30

username

Kalle
Brauner

Inlägg: 7

Jag hoppas att någon svarar på det här för jag har EXAKT samma problem! :)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 11

2004-10-13, kl 12:48

username

Rebecca
Hedqvist

Inlägg: 38

Har skickat in min anmälan till bolagsverket nu, den var inte så svår att fylla i, men jag har den till skatteverket kvar. På skatteverkets hemsida finns broschyr om hur man fyller i den, men det är fortfarande lite som är oklart.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 11

2004-10-13, kl 12:55

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Vad är det som är oklart?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 11

2004-10-14, kl 19:07

frude

frude

Inlägg: 36

Måste man inte vänta på att företaget är reggat innan man skickar in f-skatt ansökan?
Om du tycket det är svårt är det väl bara att gå in till dit lokala skattekontor.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 11

2004-10-15, kl 08:45

username

Rebecca
Hedqvist

Inlägg: 38

Nej, det kan jag inte tro eftersom man på www.foretagsregistrering.se fyller i båda ansökningarna samtidigt. Det som jag inte förstod var det man skulle fylla i om momsen, är inte så insatt i det än. (Ska dock gå företagarkurs snart, så då blir jag lite mer insatt.)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 11

2004-10-15, kl 19:00

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Som enskild firma kan man söka om F-skatt både före eller samtidigt med att man lämnar en ansökan om firma till PRV. Det beror på att den enskilda firman kommer att ha samma organisationsnummer som personnummret, alltså finns "personen" redan. När det gäller HB och AB så bildas de och får ett organisationsnummer i samband med registreringen hos PRV så där kan man inte söka F-skatt i förväg.
Är det frågan om redovisningsmetod du undrar över när det gäller momsen? Då tycker jag att det beror på hur ofta du valt att redovisa den. Vill du redovisa moms en gång i månaden så är faktureringsmetoden att föredra, ska du redovisa en gång per år så kan du istället välja bokslutsmetoden.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 11

2004-10-29, kl 00:18

username

Robert
Pernolf

Inlägg: 4

har du en större omsättning än 1miljon per år ex moms, ska momsen redovisas en gång per månad..
Ladda hem SKV 418 från skatteverket.se den broschyren beskriver i detalj hur du fyller i ansökar...
FA-skatt ska du ha..
boksluts-faktureringsmetoden handlar om hur man gör sin bokföring, faktureringsmetoden innebär att man skriver in en faktura i bokföringen när den skickas, och en gång till när den betalas, med bokslutsmetoden så bokför man när fakturan betalas, inget mer.

Men börja med att ladda hem broschyr skv418...
mycket läsvärd...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 11

2004-10-29, kl 18:00

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Finns ju inget som säger att man inte får lov att redvisa moms en gång i månaden även om omsättningen understiger 1 miljon. Även om det ibland kan upplevas som lite krångligare med månadsredvisning så har man faktiskt också flera fördelar, framförallt så har man större kontroll över egna pengar.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 11

2005-03-04, kl 09:38

DanielW

DanielW

Inlägg: 10

Hej,

Du är välkommen att ta kontakt med Handelscentrum Hammarö AB
Kolla in våra produkter på www.handelscentrum.com
eller ring 054-521928
0705-590928
Vi har unika och innovativa produkter.
Vi har även fina present artiklar Tex. och de flesta är tillverkad av trä och är handmålade.
Vår inställning är att du som säljer våra produkter får en stor chans att tjäna pengar på våra saker.
Våra produkter kommer främst från Asien men våra leverantörer jobbar enligt AS8000 och våra produkter är alltså inte tillverkad via barn arbete eller dylikt våra arbetare får bra betald (mer än normal) och har tillgång till sjukvård etc..
Låter detta intressant hör då av dig
Men kolla framför allt in vår webb sida www.handelscentrum.com

mvh

Daniel Wit
VD

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2