Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

jobb före firma-registrering?

Inlägg 1 av 2

2008-07-24, kl 12:37

username

Fredrik

Inlägg: 13

jobb före firma-registrering?

Hej.

Jag står i startgroparna och ska starta en egen firma som it-konsult.

Jag har redan nu ett uppdrag som jag arbetar på. När min firma väl är registrerad och klar, kan jag då fakturera "retroaktivt" för jobb som utförts före firman skapades, eller måste skriva fakturan som om jobbet utfördes efter firmas registrering?

Ifall det är möjligt att fakturera för jobb före firmans bildande: ska jag vid registreringen hos skatteverket ange att räkenskapsåret start från och med firmans bildande eller från och med det datum då jag verkligen började jobba på mitt uppdrag?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2008-07-29, kl 11:25

Ulf Erik

Ulf Erik

Inlägg: 262

När du fyller i "Skatte och avgiftsanmälan RSV4620" kan du under B anmäla det första räkenskapsårets längd. Sätt då starttidunkten till när du påbörjade uppdraget. Under F2 anger du samma startdatum för momspliktig verksamhet.

När du sedan fakturerar din kund så får fakturan  aktellt utskriftsdatum och har du anmält kontantmetoden för momsredovisningen så redovisar du momsen i den period som fakturan betalas.

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat