Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Nu är det dags att sätta igång!

Inlägg 1 av 5

2008-11-10, kl 20:45

username

Mattias

Inlägg: 15

Nu är det dags att sätta igång!

Startade ett handelsbolag 01-11-07 och ska du sätta igång och deklarera inkomser och utgifter för året som gått. Nu har vi inte haft jättemycket verksamhet i bolaget så det rör sig om cirka 100.000 + moms som dragits in i bolaget.

Men nu till den roliga delen. Nu sitter jag självklart här med massor av kvitton som ska bokföras.

Så nu har jag ett par frågor om dessa kvitton:

1. Jag har flera kvitton från luncher med kunder. Jag har hört att man behöver i vissa fall en underskrift av den man bjuder på lunch. Stämmer det?

2. Sl-kort. Kan jag dra av Månadskort på Sl om jag använt dessa när jag behövt vara hos kunder?

3. Taxikvitton, vad är det för regler som gäller för taxiresor? Har flera kvitton från taxiresor som jag gjort inom arbetet.


Sen har vi råkat skriva "lön" på beskrivningen när vi tagit ut pengar från företaget, när pengarna har gått till saker för företaget. Blir detta ett problem för oss?

Våra fakturor till kund är gjorda i början av året och någon nu i slutet, medans inget har fakturerats i månaderna 03-10. Om vi då har gjort flera kundmöten i dessa månader och vill dra av kostnader under den tiden, ser det suspekt ut? Någon som har erfarenhet av det?


Tacksam för svar!

Vänliga hälsningar
Mattias

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2008-11-11, kl 16:30

Ulf Erik

Ulf Erik

Inlägg: 262

2008-11-10 20:45






Visningar: 306











Meddelande
Startade ett handelsbolag 01-11-07 och ska du sätta igång och deklarera
inkomser och utgifter för året som gått. Nu har vi inte haft
jättemycket verksamhet i bolaget så det rör sig om cirka 100.000 + moms
som dragits in i bolaget. Du kan ha ett förlängt första räkenskapsår 071107-081231 och du kan använda kontantmetoden

Men nu till den roliga delen. Nu sitter jag självklart här med massor av kvitton som ska bokföras.

Så nu har jag ett par frågor om dessa kvitton:

1.
Jag har flera kvitton från luncher med kunder. Jag har hört att man
behöver i vissa fall en underskrift av den man bjuder på lunch. Stämmer
det? Nej, skriv på kvittot vad utgiften avser och vilka som var med

2. Sl-kort. Kan jag dra av Månadskort på Sl om jag använt dessa när jag behövt vara hos kunder? Ja

3. Taxikvitton, vad är det för regler som gäller för taxiresor? Har flera kvitton från taxiresor som jag gjort inom arbetet. Avdragsgillt


Sen
har vi råkat skriva "lön" på beskrivningen när vi tagit ut pengar från
företaget, när pengarna har gått till saker för företaget. Blir detta
ett problem för oss? Alla kostnader för driften av företaget är avdragsgilla

Våra fakturor till kund är gjorda i början
av året och någon nu i slutet, medans inget har fakturerats i månaderna
03-10. Om vi då har gjort flera kundmöten i dessa månader och vill dra
av kostnader under den tiden, ser det suspekt ut? Någon som har
erfarenhet av det? Inget konstigt

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2008-11-11, kl 19:04

username

Mattias

Inlägg: 15

Tack så mycket Ulf!

Helt fantastiskt att man kan vända sig hit när man har frågor och få svar så snabbt.

Kom på en kompletterande fråga också. När det gäller telefonabonnemanget, (som är skrivet på mig) så har jag använt det till största delen inom arbetet. Men vad gäller här? Måste jag veta exakt hur mycket jag ringt privat?


Mvh/

Mattias

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2008-11-11, kl 21:03

Ulf Erik

Ulf Erik

Inlägg: 262

Du får göra en uppskattning av samtalskostnaderna i rörelsen som hamnar så nära verkligheten som det går.
Själva abonnemangsavgiften får du inte göra avdrag för.
Lämpligen kan man göra det vid årsslutet om det inte rör sig om alltför stora summor.

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2008-11-11, kl 22:06

username

Jesper

Inlägg: 90

får man fråga vad det e för företag du har???

Inläggets betyg
Svara Svara med citat