Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Inventarie under 5000

Inlägg 1 av 5

2008-03-01, kl 11:55

karmatrans

karmatrans

Inlägg: 37

Inventarie under 5000

Stämmer det att man kan dra av hela beloppet under Inventarier som en kostnad? Man behöver alltså inte räkna ut värdeminskning e.d.? Det gäller ett dokument/säkerhetsskåp.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2008-03-01, kl 15:49

Niclas Hesselgren

Niclas Hesselgren

Inlägg: 5

Hej Marie,
Du har helt rätt. Bifogar en lite mer utförlig instruktion för vad som gäller.

För enskilda näringsidkare som från och med den 1 januari 2007 får upprätta förenklat årsbokslut gäller följande avskrivningsregler.



Byggnader ska skrivas av med samma belopp som dras av vid beskattningen.

Maskiner och inventarier behöver inte tas upp som anläggningstillgångar om anskaffningsvärdet är högst 5 000 kr utan får kostnadsföras i sin helhet under förvärvsåret.

Inventarier vars ekonomiska livslängd beräknas till högst 3 år får kostnadsföras direkt under förvärvsåret.

Maskiner och inventarier ska skrivas av på samma sätt som vid beskattningen. Det innebär att räkenskapsenlig avskrivning eller restvärdeavskrivning får användas. Är avskrivningsunderlaget högst 5 000 kr får hela det bokförda beloppet skrivas av.

Reglerna om direktavdrag för inventarier vars anskaffningsvärde exklusive moms uppgår till högst 5 000 kr gäller även dessa företag. Men om det kvarvarande avskrivningsunderlaget uppgår till högst 5 000 kr får näringsidkaren göra ett avdrag som motsvarar hela avskrivningsunderlaget i stället för räkenskapsenlig avskrivning eller restvärdeavskrivning.

Mark får inte skrivas av.

/Niclas

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2008-03-02, kl 13:30

stifor

stifor

Inlägg: 386

Ifall en enskild näringsidkare gör ett riktigt årsbokslut (tar fram resultat- och balansräkning) gäller gränsen 10 000 kr för att direkt kostnadsföra en inköpt inventarie.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2008-03-03, kl 09:50

karmatrans

karmatrans

Inlägg: 37

Jag har enskild firma. Skåpets ekonomiska livslängd borde rimligtvis vara mer än 3 år, men m.a.o. kan jag dra av hela beloppet på en gång?

Hade det däremot gällt en dator på säg 8000, antar jag att jag hade fått fördela kostnaden på 3 år?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2008-03-09, kl 16:27

username

Dj_Tobias

Inlägg: 1

Visst gäller detta för varje enskild inventarie man köper, så länge de kan användas oberoende av varandra? Dvs, man kan inte dela upp en dator i hårddisk, minne, moderkort, osv eftersom de alla blir en produkt tillsammans...men däremot en skärm och en dator som två inventarier.

Jag driver ett underhållningsföretag och behöver en del utrustning. Om jag köper fyra lampor till ett styckpris på 3000 kr, visst kan jag dra av alla fyra som en kostnad direkt (trots att de tillsammans kostar 12000 kr)? Det är fyra likadana lampor, men de kan/kommer alla användas separat och är inte beroende av varandra.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat