Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokföra domänförsäljning

Inlägg 1 av 4

2008-03-24, kl 16:59

username

Niclas
Nordin

Inlägg: 6

Bokföra domänförsäljning

Hej
Jag kör en enkild firma enligt kontantmetoden och hade egentligen bara tänkt att sälja rena konsulttjänster men stötte på ett fall som jag nu inte riktgt vet hur jag ska bokföra.

Ett företag som jag brukar hjälpa bad mig att panikregistrera en domän för att sätta upp en hemsida och mail, då de hade folk som stog på en mässa och delade ut visitkort med ett domännamn som inte fanns ännu.

Hur som helst så registrerade jag domänen i deras namn men betalade med mitt privata kort. Jag använder mig av kontantmetoden, hur ska jag nu bokföra detta?

Domänen är registrerade hos ett utländskt företag så kvittot innehåller inte moms, jag har även tänkt att göra ett mindre påslag för administrationsdelen av registreringen. Vilka konton kan nyttjas och vad sjutton är det egentligen jag säljer till företaget? Det är ju ingen tjänst, licens eller fysisk vara.

Tack på förhand.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2008-03-24, kl 17:32

username

Niclas
Nordin

Inlägg: 6

lite mer info:
Jag använder eFredo men har inte lyckats lista ut vilken kontoplan den nyttjar.
Kortet som jag använde var som sagt privat men då det är ett kreditkort så betalar jag inte beloppet direkt utan det komemr på en sammaställd räkning senare, är det något som jag behöver bry mig om i fall jag ändå bokför det som egna insättningar?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2008-03-24, kl 21:55

quickhelp

quickhelp

Inlägg: 64

[Kredit] "2018, Övriga egna insättningar"
[Debet] "6590, Övriga externa tjänster" (?)
[Debet] "2640, Ingående moms"

(Kontonummren kanske inte stämmer exakt med de du har)


--
www.quickhelp.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2008-03-24, kl 22:54

username

Lars
Kuusiniemi

Inlägg: 43

Jag tycker konto 1680 "Övriga kortfristiga fordringar" i EU-BAS - kontoplanen skulle passa mycket bättre eftersom detta inte är en kostnad i din rörelse utan endast ett utlägg för kundens räkning. När du sedan fakturerar kunden ska du kreditera lika mycket på konto 1680 i så fall. Administrationsavgiften är det enda som blir din intäkt på ett 3-konto.

FIRMA EKONOMIKONSULT LARS KUUSINIEMI

LK

Inläggets betyg
Svara Svara med citat