Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Affärsidéer

Konsolcafé?

Inlägg 1 av 20

2007-06-30, kl 19:18

username

Niclas
Vestlund

Inlägg: 14

Konsolcafé?

Hej har en affärsidé!
Min affärsidé är att starta ett konsolcafé, likt ett it-café men med alla de senaste konsolera och 50 tums skärmar att spela på =)
och sen några datorer för surfning och en kiosk för försäljning.
Min fråga är vad tror ni? Inte sett denna sortens upplägg på någon annan plats ännu.
Sen har jag en fråga är det lagligt att ha ett café med konsoler tänkte på microsoft ,sony, nintendo.
Behöver man någon slags licenser för att bedriva denna sortens verksamhet?
MVH/Niclas V

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 20

2007-07-04, kl 00:10

Westberg

Westberg

Inlägg: 6

Tjena Niclas,

jag tycker att det låter som en ball idé. Nu vet jag att medelåldern på konsolspelare är högre än vad man skulle kunna tro men det finns ju dock en risk att det är kids mellan 13 och 16 år som skulle vilja hänga på café och spela tv-spel. Har dom råd att köpa kaffe, bullar, mackor mm vad som behövs för att nå en god lönsamhet?

Hur skall du tjäna pengar? På folks spelande (som ett Internetcafé) eller på vad dom dricker och äter till spelandet?

Sen är det nog som du säger vettigt att kolla upp med Sony/microsoft/nintendo mfl hur de ställer sig till detta men det borde ju inte vara några problem.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 20

2007-07-04, kl 01:48

username

Jan
Elmlund

Inlägg: 6

Du måste ju nästan erbjuda något som inte riktigt går att fåtag på, kanske senaste spel osv eller varför inte matcher osv.
Annars lockas säker inte lika många, men det låter som en toppen idé.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 20

2007-07-04, kl 11:14

username

Medlem
#44856

Inlägg: 15

Varför inte anordna konsolltävlingar i diverse bilspel/sportspel/skjutarspel? Ta ut en mindre avgift på 50kr för att vara med och vinnaren får fina priser i form av en ny nintendo Wii eller annat skoj. Tror du att det kommer mycket ungdomar så öppna en kiosk med snacks, godis, läsk osv. Låt det även finnas möjlighet till att köpa Pan-pizzor eller annat gott.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 20

2007-07-04, kl 13:14

username

Medlem
#50260

Inlägg: 14

Toppen idé! det finnas liknande café i staden där jag har min butik i polen. Tyvärr så går det ej bra för de! men de har enbart spel & kiosk, 32" istället för 50" så vem vet det kanske lyckas bättre här i Sverige och med Dina idér! Låter toppen!

Lycka till!
/// Anya Wallin

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 20

2007-07-04, kl 21:22

username

Niclas
Vestlund

Inlägg: 14

Rikard Westberg: Tjena Niclas,

jag tycker att det låter som en ball idé. Nu vet jag att medelåldern på konsolspelare är högre än vad man skulle kunna tro men det finns ju dock en risk att det är kids mellan 13 och 16 år som skulle vilja hänga på café och spela tv-spel. Har dom råd att köpa kaffe, bullar, mackor mm vad som behövs för att nå en god lönsamhet?

Hur skall du tjäna pengar? På folks spelande (som ett Internetcafé) eller på vad dom dricker och äter till spelandet?

Sen är det nog som du säger vettigt att kolla upp med Sony/microsoft/nintendo mfl hur de ställer sig till detta men det borde ju inte vara några problem. Jag vet det kommer säkerligen hänga massa kids i cafét men det är väll mestardels dom som inte har råd med konsoler hemma. Men visst d kanske inte har råd att köpa så mycket i kiosken men i min budget har jag inte räknat med någon försäljning alls och om jag får runt 20-25 besökare per dag som betalar för 1h var så går det ihop sig med ett litet överskott. Kanske lite optimistiskt räknat men om det skulle falla på dessa 25 har man ju kiosken att luta sig tillbaka på, till en viss del iaf =)
Sen ska jag vända mig till många företag, kanske är många som skulle kunna tänka sig att hyra lokalen å ha den till personalfest eller liknande ;)
Har endel andra teman som allt från singstartävlingar till highscore tävlingar mm :) tackar för åsikterna

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 20

2007-07-04, kl 21:23

username

Niclas
Vestlund

Inlägg: 14

Jan Elmlund: Du måste ju nästan erbjuda något som inte riktigt går att fåtag på, kanske senaste spel osv eller varför inte matcher osv.
Annars lockas säker inte lika många, men det låter som en toppen idé. Ja klart de senaste toppspelen kommer att finnas på cafét sen kommer det vara många olika event och teman. Tror d kommer bli hårt men med bra marknadsföring och väl genomförda tävlingar och event så kanske d går riktigt bra.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 20

2007-07-04, kl 21:25

username

Niclas
Vestlund

Inlägg: 14

Rasmus Lahti: Varför inte anordna konsolltävlingar i diverse bilspel/sportspel/skjutarspel? Ta ut en mindre avgift på 50kr för att vara med och vinnaren får fina priser i form av en ny nintendo Wii eller annat skoj. Tror du att det kommer mycket ungdomar så öppna en kiosk med snacks, godis, läsk osv. Låt det även finnas möjlighet till att köpa Pan-pizzor eller annat gott.
Ja har faktiskt räknat att ha olika tävlingar tror det är just den sortens saker man måste annordna för att klara sig med denna sortens café. Har även räknat in singstar tävlingar vilket jag tror kan locka en hel del folk =)
MM ska införskaffa en micro så man kan sälja pizzor med mera och kiosk kommer givetvis finnas.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 20

2007-07-04, kl 21:27

username

Niclas
Vestlund

Inlägg: 14

Anya Wallin: Toppen idé! det finnas liknande café i staden där jag har min butik i polen. Tyvärr så går det ej bra för de! men de har enbart spel & kiosk, 32" istället för 50" så vem vet det kanske lyckas bättre här i Sverige och med Dina idér! Låter toppen!

Lycka till!
/// Anya Wallin Okej tråkigt för dem. Vet inte riktigt hur det ser ut i polen om måga har konsoler etc. Men visst är ju en viss skillnad på att spela 2st på en 50 tummare än 32 tummare. Men min idée är att ha 2st 50 tummare sen köpa in 4 st 28-32 tummare som resterande kan spela på. /tackar för åsikterna

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 20

2007-07-04, kl 23:17

username

Jan
Elmlund

Inlägg: 6

Okej tråkigt för dem. Vet inte riktigt hur det ser ut i polen om måga har konsoler etc. Men visst är ju en viss skillnad på att spela 2st på en 50 tummare än 32 tummare. Men min idée är att ha 2st 50 tummare sen köpa in 4 st 28-32 tummare som resterande kan spela på. /tackar för åsikterna Det går säker att få in reklam ;)
men detta förutsätter att det är en storstad nästan?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2