Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Företag utan registrering?

Inlägg 1 av 3

2007-03-18, kl 22:06

username

Niklas
Håkansson

Inlägg: 6

Företag utan registrering?

Hej,

Kan man starta ett företag genom att endast ansöka om F-skattesedel (eller FA) och ej registrera på ex. företagsregistrering.se?
Hörde att själva registreringen på företagsregistrering.se endast är för att registrera företagsnamnet..

är självklart tacksam för alla svar jag kan få.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2007-05-10, kl 16:51

username

Medlem
#51280

Inlägg: 11

Hej!
 
På Företagsregistrerings hemsidan kan man registrera sitt företag hos Bolagsverket och man kan ansöka om F-skatt/FA-skatt mm hos Skatteverket. Om du skall registrera ditt företag hos Bolagsverket är det beroende av vilken företagsform du väljer. Följande företagsformer skall alltid registrera sig hos Bolagsverket:
 
– handelsbolag
– kommanditbolag
– aktiebolag
– ekonomisk förening
Vad gäller en enskild firma skall den registreras om minst två av följande krav är uppfyllda är en sådan registrering ett krav.

medelantalet anställda har under var och ett av de senaste två åren uppgått till fler än 50
företagets balansomslutning har under vart och ett av de senaste två åren uppgått till mer än 25 miljoner kronor
företagets nettoomsättning har under vart och ett av de senaste två åren uppgått till mer än 50 miljoner kronor
Även om inte ovanstående krav är uppfyllda kan registrering ske av den enskilda firman, då erhålls ensamrätt till namnet i det län verksamheten registreras.
Mvh Nutek, Företagsinformation www.nutek.se/foretagarguiden.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2007-05-10, kl 17:14

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Startlinjen. En följdfråga.

Om jag då inte registrerar. Får jag då använda ett namn som jag inte registerat men som jag vet ingen annan använder. Eller kan jag då bara heta Firma Kalle Karlsson.


Inläggets betyg
Svara Svara med citat