Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Låter det otroligt/orimligt om...

Inlägg 1 av 12

2008-01-12, kl 01:03

optiix

optiix

Inlägg: 13

Låter det otroligt/orimligt om...

Man skulle få 1,5 miljon i vinst (ca 950 000 efter ett fast lån på tre år avbetalning) efter löner o avgifter i ett väletablerat franchisebolag första året och uppemot 2.5-3.5 milj det andra och nästkommande åren? Jag tycker att jag kan en del men kom på mig själv att jag kalkylerat rent åt skogen igår, Så jag har räknat om allting idag. sitter här o leker med en farlig massa kalkyler då jag har semester denna veckan så måste man ju roa sig med något! Men där finns säkert en del profissionella ekonomer/företagare /franchisers som bara kan säga ja eller nej så att säga, om det låter helt åt skogen orimligt, eller om det faktiskt kan bli så mycket i vinst efter löner, hyror, sociala avgifter osv. Sen inser jag också att man måste lägga undan för nästkommande års inköp osv men det är en annan femma.

Obs: Jag har inte tagit ut någon egen lön/vinst enligt dessa vinstkalkyler.

Mvh

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 12

2008-01-12, kl 08:57

username

Ingela
ingela.repo

Inlägg: 173

Kan du berätta mer om vad det är för ett franchise-företag.
Det låter väldigt bra om dukan få en sådan vinst första året.

Maila gärna och berätta.
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 12

2008-01-12, kl 11:01

optiix

optiix

Inlägg: 13

Typ liknande synsam. Räknat ungefärsåhär på årsbasis.
Om jag missat något lr om det låter orimliga summor så säg till är du/ni snälla. Mest lekföretag, gillar att kalkylera hehe =) Men detta blev en bra sak därför jag vill ha lite hjälp.

20 000 SEK/DAG * 30 DAGAR * 10 MÅN (för det går sämre runt jul och under högsommaren) = 6milj/ÅR. Summorna här under är räknade på 12 månader och inte 10 som här ovan.

RÄKNAT PÅ ÅRSBASIS!
DEL 1
Omsättning.................: +6milj SEK
Royalty......................: 6%, I detta fall -360 000 SEK
Varuomkostnader.......: 40%, I detta fall -2 250 000 SEK

ÅTERSTÅENDE DEL 2..: +3 390 000

Löner inkl sociala avg räknat på 32.5%: -1 235 000
Lokalhyra...............................: -324 000
Inredning...............................: -75 000
Data & support.......................: -42 000
Försäkring, tele, administration: -22 000
Bokföring & revision................: -46 000
Lokal reklam..........................: -33 000
Förbrukningsartiklar...............: -24 000
Övriga kostnader...................: -24 000

ÅTERSTÅENDE DEL 3.............: +1 560 000

Personligen skulle jag i detta fall ha lån på 100 000 för att starta ett AB vilket jag jobbar kvar på mitt gamla jobb och betalar av tills vidare. På Aktiebolaget som jag startat och tagit lånen på har jag ca 1,6 milj för start & utrustning. Om man förutsätter att det går bra redan från start och dom här kalkylerna stämmer så bör jag kunna ta så att företaget betalar av det på 3 (tre) år. Det skulle isf bli 576 000/år med 8% i ränta räknat.

Har också tagit en checkkredit på AB:et på 500 000 SEK men som vi inte rört vilket ger 0.00 SEK i ränta och betalning det första året.

VINST ÅR 1 ENLIGT DESSA KALKYLER.....: 984 000 SEK
VINST ÅR 2 ENLIGT DESSA KALKYLER.....: 2 674 000 SEK


Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 12

2008-01-13, kl 09:28

username

Ingela
ingela.repo

Inlägg: 173

Kan du få in 20 000 per dag ? i 30 dagar, även lördag/söndag.
Du får dra av lånekostnaden på 576 000 också då blir resultatet lite mindre.
Ett aktiebolag betalar också 28% i skatt på vinsten. Du får dra bort det också.
Larmkostnad för lokalen..... Städning..... extrapersonal???
Din egen lön???
Är det här enbart ett räkneexempel så är det nog en glädjekalkyl, kan du genomföra det så grattis, du har funnit något bra.
Hör gärna av dig igen.
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 12

2008-01-13, kl 12:00

Mark

Mark

Inlägg: 25

Hej,

kan du verkligen få in 20 000 ex moms i omsättning så är det riktigt bra även alla kostnader och 28% i bolagsskatt.Kvar har du ändå 1 000 000.Men komm ihåg att du måste anställa också.Du kan inte jobba alldeles ensam och där rycker en halvmiljon till.
Men ändå!
Det är inte omöjligt alls att tjänna pengar på ett bra innarbetad ställe.

Lycka till

Bokföringsbyrå Mark Timbrant AB
http://www.bokforingmark.com

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 12

2008-01-13, kl 12:59

optiix

optiix

Inlägg: 13

För det första så vill jag tacka för era svar.

Som jag räknat ovan så kan ni se att jag har dragit av  1 miljon 235tusen år1 för löner.  Inräknat där är en optiker och tre assistenter (assistenter är dom som bland annat säljer bågarna och gör mindre ögonkontroller)  Om man öppnar på ett  center  så bör man kunna dra in 20 000 per dag även lör/sön enligt mina beräkningar. Tanken var att jag själv inte skulle jobba där så mycket i början utan dom här tre assistenterna plus optikern skulle klara det själva. Bolagsskatten har jag inte dragit av än.  Larm och sådant trodde jag ingick när man hyrde lokal av ett center, men det gör det kanske inte.?

Som ni också kan se så hade jag dragit av lånet på kalkylen ovan. -> ÅTERSTÅENDE DEL 3.............: +1 560 000

...(Det skulle isf bli 576 000/år med 8% i ränta räknat.)Vilket skulle ge mig en vinst på (+)984 000 SEK exkl moms och före bolagsskatten (som jag inte räknade med förut, tack för infon!) :)  Vilket isf skulle bli 708 480 SEK kvar.

Tar jag inte ut någon egen lön det första året (om jag nu inte själv behöver jobba där så mycket - om det klarar sig på en optiker och tre assistenter) så skulle det gynna företaget mycket genom att dom får strax över 700 000 att röra sig med år2, direkt från start. Tänker jag fel?  Har även funderat på att räkna bort ytterliggare en lön på min kalkyl, lön till yterliggare en anställd. En Butikschef. Enligt mina kalkyler skulle en BC i en sådan kedja kosta ungefär 23tusen/mån + sociala avgifter vilket skule bli en total avgift på ungefär 31 000 SEK/mån. 366 000 på ett år. Drar vi av den också före bolagsskatten så skulle företaget enligt kalkylerna gå med en vinst på 444 960. Tanken är då att BC'en ska jobba mån-fre. Räkna kassan, ha det största ansvaret för att saker som ska finnas hemma finns hemma, gott kundbemötande och att allting flyter bra. Optikern ska också jobba mån-fre är tanken. Assistenterna ska jobba mån-sön. Dela på helgarbetena. Antagligen skulle jag själv och kanske min sambo hoppat in o hjälpt till utan lön varannan helg under det första året.

En ytterliggare fråga är om det låter rimligt med Bokföring + revision för 46tusen per år. Jag har studerat olika exempel och undrar om ni vet mera om det för enligt mina senaste studier ang. detta så bör det kanske räknas som en kostnad på ca 60 000 per år ist?

Så, vad tror ni nudå? Rimligt eller ej?

Mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 12

2008-01-13, kl 18:18

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Genomsnittlig lön för en assistent med månadslön ligger på runt 21.000 kr, vilket alltså minimum ger dig en årskostnad på
21000*1,13*1,3242 = 377000. Tre assistenter bli alltså 1.131.000 kronor. Till det får du också lägga försäkring med en kostnad på ungefär 8% till på själva lönen vilket ger en kostnad på ytterligare 65000 på årsbasis. Nu är u uppe på en kostnad på 1,2 miljoner.
Och så var det optikerns som skulle ha lön också. Där ligger ju lönen högre åtminstone runt 25-26000 i månaden. Räknar man med en lön på 25.000 så blir årskostnaden där 375.000 kr exkl försäkring. I hans/hennes fall är det ju svårare att beräkna vad den kan kosta eftersom det beror på vad han gjort innan och vilka försäkring som betalts tidigare men mindre än de 8% blir det ju inte så lägg till  24000 är. Summa lönekostnader är nu uppe i totalt 1,6 miljoner.

Sedan tillkommer den extra OB du ska betala när det gäller arbetet på helger och kvällar. Eftersom 2/7 av arbetstiden ligger på OB-tid som ökar kostnaden med 100% så stiger kostnaden från 1,6 miljoner till 2,1 miljoner. Nu tänkte du ju själv jobba någon helg och dessutom är väl öpprt tiderna lite kortare de dagarna samt att det inte är 100% på lördag förmiddag men å andra sidan har jag inte heller kalkylerat med att du behöver betala några sjuklöner så låt det ena ta ut det andra är och avrunda lite så sög att den totala lönekostnaden hamnar på ungefär 2 miljoner.
Det skulle göra att ditt resultat alltså är minst 800.000 sämre än vad du kalkylerat med.
 

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 12

2008-01-13, kl 18:36

username

Kent

Inlägg: 204

Räkna med att lönerna kostar dej 1,8 ggr timlönen inklusive sjuklön, försäkringar, utbildning, m.m. så får du helt andra lönekostnader. Detta är dom verkliga kostnaderna. Det är dom man kalkylerar med när man gör en budget. Sen vet jag inte så mycket om dom andra kostnaderna.
Men : Lycka till! Go for it! Om du tror på det.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 12

2008-01-13, kl 20:48

optiix

optiix

Inlägg: 13

Karin Jönsson Det låter lite märkligt när du säger att genomsnitt för en assistent ligger på 21 000 SEK när min flickvän är det. Hennes lön överensstämmer ungefär med en lön man har  som assistent när man jobbat som det i tre år. An assistent har efter tre år i yrket ca 18  400 SEK. Min flickvän har 17 500 i månadslön efter två år. 1.3243 = 32.42 % - Samma som jag räknade som 32,5%, just för att inte få en glädjekalkyl. Men vad är dom "*1.13" för något?

Sen det här med försäkring, ingår inte det i dom sociala kostnaderna som man redan betalar 32.42% extra på/för? Och om det nu inte skulle göra det. Varför ska man som arbetsgivare betala det? När jag själv som vanlig anställd just nu har försäkringar via facket (om man nu är med där)...

Förklara gärna vidare för det ni säger måste jag vara aningen kritisk till just nu ni lägger fram en betydligt högre lön än vad som är rimligt.

Mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 12

2008-01-13, kl 21:25

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Enligt lönestatistiken så ligger en medellönen på 21000 för en optikerassisstent.  De 13% är semesterersättningen som du naturligtvis måste räkna med.

Det ingår inga försäkringar i arbetsgivaravgifterna (sociala avgifter) utan det är bara ett rent skatteuttag med lönen som bas förutom en del som är öronmärkta till din pension.

Varför du som arbetsgivare ska betala försäkringar för dina anställda får du fråga facket om, det är inte ett krav som arbetsgivarna har ställt. Problemet med dessa försäkringar är naturligtvis inte att man försäkrar sin personal och betalar in till en tjänstepension, det är väl rätt självklart. Problemet är att du som företag inte själv får välja vilket försäkringsbolag du vill utan måste betala till Fora är riskpremien är hög och sparandet i pensionsförsäkring är låg.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2