Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Måste man registrera namn hos bolagsverket?

Inlägg 1 av 4

2008-02-13, kl 23:29

ElinM

ElinM

Inlägg: 34

Måste man registrera namn hos bolagsverket?

Sitter och ska registrera företag på foretagsregistrering.se men undrar över en sak.
Jag ska öppna en webbutik och ha företagsformen Enskild Firma.

Så ska man välja vad man vill göra. Och jag väljer "ansöka om FA-skatt", "ansöka om registrering till moms hos skatteverket". Men så finns det en som heter "registrera företag och skydda namn hos bolagsverket". Jag vill ju registrera företag, men måste man skydda namn hos bolagsverket?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2008-02-13, kl 23:39

username

Andreas
Miklja

Inlägg: 16

Det är ju upp till dig om du vill skydda ditt företags namn till den graden att ingen i ditt län/Sverige/Norden/Världen kan använda det.

Det tillkommer en avg. för namn skydd, samt att dem "prövar" ärendet åt dig.
Så säg att du vill skydda ditt namn på din webbutik som heter "ElinMalmsMysigaHorna" så får du betala en avg. för att dem ska kolla upp om det är ledigt, är det det så är det ju bra för din del. är det inte ledigt så tas avgiften ut iallafall och du får pröva ett nytt namn.

Enligt min mening är det rätt onödigt och skydda företags namnet då du troligtvis har ett helt annat namn på din webbutik.

men vill du att ingen annan ska kunna heta samma namn som du i ditt län, eller sverige osv. så kan man ju betala för att få det unikt.
mest värt det om det är en produkt som man ska lansera så ingen annan tar ditt namn i ett annat län. och smutsar ned ditt varumärke. så folk inte tänker på helt andra saker än va ditt namn egentligen står för..

hoppas det hjälpte..

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2008-02-13, kl 23:41

ElinM

ElinM

Inlägg: 34

Tack för svaret.
Men hur gör jag om jag då inte vill skydda mitt namn? Eftersom jag bara kan välja "registrera företag och skydda namn hos bolagsverket"? Det går ju inte att välja bara "registrera företag".

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2008-02-13, kl 23:48

and

and

Inlägg: 155

Du trycker där och när du kommer vidare så kan du välja bort det. Lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat