Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Webb & E-handel

Faktura, egen eller anlita

Inlägg 1 av 3

2008-02-12, kl 23:38

ElinM

ElinM

Inlägg: 34

Faktura, egen eller anlita

Jag ska inom kort starta en webbutik och sälja kläder.
Men funderar över betalningsalternativ. Jag vill ha förskottsbetalning till bankgiro och faktura.
Funderar nu över om jag ska göra egna fakturor och skicka eller om jag ska använda mig av företaget "Fakturera mig".
Med "Fakturera mig" blir det en kostnad på nästan 400 kr/månad. Vilket betyder att jag måste ha 20 kunder i månaden som väljer att betala med faktura, om vi säger att jag tar 20 kr i fakturerings avgift. 
Jag har ingen aning om ifall jag kommer komma upp i så många. Innan jag startat vet jag ju inte hur många kunder jag kommer få. 
Annars verkar det otroligt smidigt.

Andra alternativet är ju som sagt att göra egna fakturor. Men vad händer om kunden inte betalar? 

Skulle bli glad för lite synpunkter.:) Någon som har egna fakturor och kan berätta om hur det funkar. Samt om nån använder sig av "fakturera mig" och kan berätta hur det funkar.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2008-02-13, kl 00:54

username

Peter

Inlägg: 31

Hej Elin,

Jag använder mig idag av Kreditors "fakturera mig" lösning.

Det är lite av en avvägning man får göra om man ska anlita ett sådant företag eller göra det själv.

För mig har det funkat bra hittils och jag slipper ju själv ta risken att en kund inte betalar.
Innan jag tog faktura tjänsten kunde det vara rätt mycke trassel när vissa kunder inte kände för att betala så mycket tid kan ju gå åt till att försöka kräva in pengarna.

Du får helt enkelt väga för och emot.

Antingen gör du det själv och tar dig tid att sitta med faktureringen samt tar risken med kunder som inte betalar.

eller så tecknar du en faktura tjänst och betalar 3-400 kr per månad och har mer tid att lägga ner på företaget och försäljningen
samt att du slipper risken.

Om du skulle välja att teckna en sådan tjänst så rekomenderar jag kreditor, tror dom tar 299 / månad.
och man har full koll via internet på kunder, utbetalningar osv osv.

Lycka till med ditt val!

/Peter

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2008-02-13, kl 01:07

sweg

sweg

Inlägg: 7

Hej Elin, vi driver en tjänst under www.fakturor.nu där du smidigt kan intergera vårt system i din butik. Du slipper manullet skapa alla fakturor varje gång, systemet skickar en faktura till din kund direkt efter beställning per automatik. Det är ett smidigt och billigare alternativ till fakturera mig.

När det gäller det med vissa kunder som inte betalar så kan du ju sjäv bli kund hos något inkassoföretag och då endast skicka problemkunder dit för viare hantering.

/David

Inläggets betyg
Svara Svara med citat