Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Importera inom och utanför EU.

Inlägg 1 av 9

2007-11-07, kl 11:13

username

Per

Inlägg: 2

Importera inom och utanför EU.

Hej!

Jag har skaffat mig ett par kontakter i England och Singapore som kan leverera produkter för försäljning via auktion (eBay, Tradera).
Frågan är, vad är det jag bör tänka på när jag importerar inom och utanför EU. Tull kommer jag få betala från Singapore men är det något mer jag måste göra eller ansöka om?
Jag gör detta som privatperson och all försäljning kommer sker på auktionssiter, måste jag ha några tillstånd från de som producerar varorna för detta eller är det bara att köra på?

Mvh/Per

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 9

2007-11-07, kl 12:36

RoggaBoy

RoggaBoy

Inlägg: 90

Skatteverket kommer klassa detta som företag! En kompis i USA köpte demoex/fabriksrenoverade mp3-spelare i USA och tillbehör i Kina och sålde på Tradera, blocket etc. och det blev klassat som företag i Sverige och svensk moms skulle betalas på allt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 9

2007-11-07, kl 13:51

username

Medlem
#52169

Inlägg: 8

Och för att förtydliga så klassar skv dig som företag eftersom du har ett vinstintresse! Man kan inte köpa in och sälja saker som privatperson om man inte kommit överrrens med skv att det är en hobbyverksamhet. Det gör de i vissa fall om du inte gör någon större vinst.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 9

2007-11-07, kl 13:51

username

Medlem
#52169

Inlägg: 8

Sorry vet inte varför det blev konstiga tecken!?!?!?!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 9

2007-11-07, kl 18:37

RoggaBoy

RoggaBoy

Inlägg: 90

Det spelar ingen roll. Även om du är privatperson och säljer "för mycket av en och samma vara" så klassas det som företag och du får inte tjäna mer än 50.000kr heller eller hur det nu var.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 9

2007-11-08, kl 09:00

ericssonstrading

ericssonstrading

Inlägg: 69

Hejsan Per, om du väljer att importera och starta eget så har du info om bägge sakerna på min sida www.ericssonstrading.se Ha en bra dag och lycka till

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 9

2007-11-08, kl 10:53

metavision

metavision

Inlägg: 30

Hej, det räknas som att du bedriver ett företag om du utför detta regelbundet, med vinstsyfte och självständigt. Alltså måste du ha FA-skattsedel (under förutsättning att du är anställd nånstans nu) och ta ut moms på det su säljer och skatta för din vinst.

När du importerar från ett icke-EU land måste du göra en deklaration tlll tullen på vad du importerar. Hur många av vad och av vilket material. Du kan betala en speditör för att göra detta för dig, men det kan bli kostsamt om du tar in mindre partier. Tänk även på att du troligen betalar din speditör för att denne ligger ute med kapital för din räkning om du inte har tullkredit, även detta blir då troligen en extra kostnad. Vid import från icke-EU land kostar därmed varor, frakt, ev försäkring, moms, tullavgifter och speditör. Vid import från EU-land betalar du frakt.


Lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 9

2007-11-12, kl 22:36

username

Per

Inlägg: 2

Tack för alla svar!
Jag mailade skv och fick lite info från dem, ska registrera mig som näringsidkare inom en snar framtid.

Mvh
/Per

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 9

2007-11-23, kl 06:00

username

Medlem
#30097

Inlägg: 2

Tänk på att dina produkter ev måste vara CE-märkta eller CE-märkas om de skall säljas inom Sverige/EES-området.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat