Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Dröjsmålsränta

Inlägg 1 av 5

2007-03-19, kl 09:58

username

Medlem
#47847

Inlägg: 18

Dröjsmålsränta

Hej jag undrar över dröjsmålsränta.
Om jag inget skriver på fakturan, har jag ändå rätt att ta ut sådan, och till vilken räntesats?

Jag har en faktura (25 tkr) ute som en kund som dröjer med betalning pga ägarbyte och omorganisering. Vi står ännu på god fot med varandra (fler uppdrag väntar), men nu efter sex veckor över tiden tycker jag att det börjar bli dags att betala.

Jag tycker att det som ensamföretagare låter lite "sniket" att skriva om dröjsmålsränta på varje faktura, men det kanske är bättre att göra det?

Jag är konsult inom livsmedel med hygien, teknik, kvalitet och utbildning. Främst mot industrin.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2007-03-19, kl 10:03

username

Mathias
Olsson

Inlägg: 122

Jag undrar om du kan komma efteråt och begära ränta. Gör det dock till
en vana att sätta ut att dröjsmålsränta läggs på när betalning har gått
över tiden. Varför skulle du inte göra det undrar jag?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2007-03-19, kl 10:15

stifor

stifor

Inlägg: 386


För att ta ut dröjsmålsränta ska du ha avtalat med din kund om att du kommer att göra det och med hur mycket (%-sats), ifall betalning inte kommer i tid.

Det räcker alltså inte med att uppge det på fakturan. Du kan dessutom ta ut dröjsmålsränta först från 30:e dagen, även ifall du har en kortare betalningstid på på fakturan.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2007-03-26, kl 09:51

alkefjard

alkefjard

Inlägg: 11

Hej
Reglerna om dröjsmålsränta är knepiga och det förekommer många myter och missuppfattningar. I ditt fall – företag säljer till ett annat företag – behöver du inte skriva något på fakturan (räntelagen ändrades på denna punkt 2002-07-01) för du har ändå rätt att debitera dröjsmålsränta. Om du inte har avtalat (kan var muntligt eller skriftligt men måste ha skett senast i samband med avtalets ingående=beställningen) om andra villkor än vad räntelagen säger så gäller räntelagen och du får debitera dröjsmålsränta 30 dagar efter fakturadatum med åtta procentenheter över referensränta (sätt av riksbanken), fn 3%, vilket innebär tot 11% i nuläget.
Om dina beställningsvillkor (muntliga eller skriftliga) inbegriper andra villkor än räntelagen så gäller dina villkor förutsatt att detta har avtalats i vederbörlig ordning, d v s kunden har tagit del av villkoren senast i samband med beställning.
Vill du läsa mer om reglerna så kan man göra det i ett utdrag ur boken ”Från faktura till betalt”, http://www.inkonomi.se/smakprov.pdf
Mvh
Peter Alkefjärd
Inkonomi-konsult - Konsult i kredit- och kravrutiner

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2007-03-27, kl 01:30

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Din kund bär sig inte särskilt bra åt och när du fått betalt så gör upp om rätesats och dagar eller förskott alternativ kontant. När jag tog över ett inredningsföretag på 60-talet var en av de första åtgärder att strama åt krediter till 10 dagar och hög räntesats men var generös med några dagars fördröjning.  och exp.avgift kvittade jag med utbetalningsavgift på samma belopp. Ekonomin  blev mycket annorlunda mot tidigare och själv kunde jag uttnjyttja rabatter hos leverantörer, mao en sund verksamhet.
[email protected]

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat