Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Krävs ett företag?

Inlägg 1 av 10

2008-03-12, kl 16:09

username

Borttagen
medlem

Inlägg: 14

Krävs ett företag?

Hej!

Jag driver en hemsida som privatperson sedan ett tag tillbaka och nu har ett företag hört av sig och vill annonsera.

Hur löser jag det här bokföringsmässigt på bästa sätt? Jag har alltså inget företag utan driver sidan som en hobby. Hur kan jag redovisa den här inkomsten? Vad är enklast att göra? Vad brukar företag som köper annonserna föredra?

En idé är ju att starta en enskild firma till sidan men då det rör sig om ganska små summor och få gånger så känns det lite onödigt, eller? (ett par hundra kronor i månaden)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 10

2008-03-12, kl 16:39

username

Jesper

Inlägg: 90

Om jag inte är helt ute och cyklar så får du väl tjäna upp till 15 000 skattefritt om året?? så då kan du väl bara jämka dom pengarna?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 10

2008-03-12, kl 17:05

Ulf Erik

Ulf Erik

Inlägg: 262


Hobby
Överskott av hobbyverksamhet är skattepliktigt och inkomsten beskattas i inkomstslaget tjänst. För att skattereglerna om hobbyverksamhet ska vara tillämpligakrävs att verksamheten bedrivs varaktigt och självständigt. Det som skiljer hobby från näringsverksamhet är avsaknaden av vinstsyfte.

Det står mer i Skatteverkets broschyr SKV 330.
Deklaration av hobbyverksamhet görs på blankett T 2  där du också gör avdrag för dina kostnader (webhotell, domänkostnad etc.)

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 10

2008-03-12, kl 21:05

quickhelp

quickhelp

Inlägg: 64

Om företaget ska betala ut annonskostnaden till dig som privatperson, så kommer de väl få betala ut det som lön?
Vet de om att sidan inte drivs som ett företag?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 10

2008-03-12, kl 22:18

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Förmodligen skulle du gå med förlust och den kan du spara under ett antal år för att sedan räkna av mot vinst om du startar företag.

[email protected]  start av företag i Sverige och Lettland samt ekonomistyrning.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 10

2008-03-12, kl 23:24

sommarlov

sommarlov

Inlägg: 6

Jesper Mathiasson: Om jag inte är helt ute och cyklar så får du väl tjäna upp till 15 000 skattefritt om året?? så då kan du väl bara jämka dom pengarna? 15000 skatefritt, men är det inte så mycket som 30000 skattefritt om man driver hobbyverksamhet? Fick det svaret sist jag kollade upp. Eller va dom som gav mej den informationen ute å cyklade?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 10

2008-03-12, kl 23:29

username

Borttagen
medlem

Inlägg: 14

Tack för svaren!

Lite mer info, jag pluggar och jobbar även extra på sidan av så de där 15.000 eller 30.000 skattefritt ryker ganska snabbt. Eller är det en separat pott för just hobbyverksamhet?

Företaget som annonsera vet inte om att jag inta har företag. Men måste de betala ut annonskostnaden som lön? Det är väl som att köpa vilket tjänst som helst?

Funderar på att deklarera det hela som hobbyverksamhet men där får man inte ha vinstsyfte. Vad menas med det på ren svenska?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 10

2008-03-12, kl 23:34

Ulf Erik

Ulf Erik

Inlägg: 262

Det finns inget fribelopp när man har en hobbyinkomst (utom i vissa undantagsfall, se SKV 330 ) eller bedriver näringsverksamhet.

När det gäller momsredovisning i hobbyverksamhet så behövs det inte om försäljningen är mindre än 30000 kr men man får då inte heller göra något avdrag för ingående moms.

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 10

2008-03-12, kl 23:43

username

Borttagen
medlem

Inlägg: 14



Ulf Bjarme:


Det finns inget fribelopp när man har en hobbyinkomst (utom i vissa undantagsfall, se SKV 330 ) eller bedriver näringsverksamhet.

När det gäller momsredovisning i hobbyverksamhet så behövs det inte om försäljningen är mindre än 30000 kr men man får då inte heller göra något avdrag för ingående moms.







Då är jag med! Så hobbyverksamhet under 30k per år behöver inte momsredovisas. Annonsintäkterna kommer att hålla sig under den gränsen. Men är det verkligen "avsaknad av vinstsyfte" att sälja annonser?

Vad tycker ni som har egen erfarenhet? SKa jag redovisa det som hobby eller lika bra att starta en enskild firma och kanske lära sig nått på köpet? ;)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 10

2008-03-12, kl 23:43

Ulf Erik

Ulf Erik

Inlägg: 262

Vad driver dig att sköta hemsidan? Är det huvudsyftet att det det ska bli en inkomstkälla eller är det ett intresse. Du kan jämföra med biodling i liten skala som räknas som hobby trots att en del honung kan ge lite inkomst.

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat