Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

kvitto

Inlägg 1 av 7

2007-07-23, kl 11:45

username

Karl
Wallin

Inlägg: 23

kvitto

vad räknas som kvitto när det gäller bokföring?

För t.ex egna uttag/insättningar... för man kanske har privata pengar och företagspengar på samma bankkonto, så man får ju ingen överföringsbevis på det sättet.

Såg i nått häfte från skatteverket att man typ kunde skriva en egen lapp med typ datum och hur mycket man satta in/tog ut osv.

Funkar detta? Vad ska det då stå på lappen, vad behöver vara med?

tack!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2007-07-23, kl 15:07

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Man bör ju ha 2 konton. Det kostar ju sällan något extra. Och på detta sätt har man separat ekonomi. Allt annat tycker jag bara är idiotiskt.

Sedan plockar man pengar mellan så kan man ju skriva ut kvittot i internetbanken.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2007-07-23, kl 15:42

username

Karl
Wallin

Inlägg: 23

Ja. men frågan gällde inte idioti utan om man har pengarna på samma konto. Duger det med en skriven lapp.

Vet t.ex att många skriver upp hur många mil dem kör med bil i verksamheten för hand, borde ju vara samma sak, eller???

tack!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2007-07-23, kl 21:17

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Det är helt omöjligt att ha ett konto som både är företagets och ditt privata. Endera är kontot privat och då är de pengar som kommer in på kontot men tillhör företaget ett privat uttag och om du betalar något som tillhör företaget med pengar från kontot en privat insättning.
Är kontot företagets men du även använder det som privatkonto så är allt du tar ut för privata saker privat uttag och allt som kommer in som inte beror på något som företaget har tjänat är privata insättningar.

Tidigare har man ju kunnat ha samma konto om man inte bokfört med balansräkning utan bara deklarerat N1, men nu när alla måste göra ett bokslut så kan man inte köra på så lösa grunder längre. Du måste bestämma dig för vad som tillhör bolaget och vad som är ditt privata. Om kontot är bolagets så måste saldot på banken stämma med det saldo du har i bokföringen, annars funkar det inte.
Att man sedan skriver bokföringsorder för hand är en sak det är inget fel i sig, men du kan inte skriva en bokföringsorder för en transaktion som inte existerar.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2007-07-24, kl 12:04

username

Karl
Wallin

Inlägg: 23

Om jag då jämför det med att man inte har pengarna på banken utan att man har dem i en burk på skrivbordet!

Då finns det ju inget "konto" som på banken. Men man kan väll fortfarande ha alla sina företagspengar som kontanter?

så varför skulle man vara tvungen att ha ett bankkonto som backar upp bokföringen. Räcker det inte med att bokföringen stämmer och att pengarna finns. Även om dem är blandade med dem privata pengarna så finns dem på kontot (jag håller med om att fallet är onödigt och rörigt...bättre med 2 separata konton)...men, man MÅSTE väll inte ha dem i separata konton?

utan använder man pengarna till företaget anteknar man kanske ett eget utag och använder dem...stämmer bokföringen och pengarna finns på kontot borde det väll inte vara några problem?

eller?

tack!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2007-07-24, kl 17:44

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Har du pengarna i en burk så kar du dem i kassan. Då ska summan av pengarna i burken vara lika med den summa som finns bokförda i kassan.
Summan i bokföringen backas alltså upp av att du i varje ögonblick kan plocka fram burken och låta någon räkna pengarna där och komma fram till att det är exakt den summa som finns bokförd.
Det kan du inte göra om du blandar firmans pengar och dina egna pengar på ett bankkonto. Om bokföringen säger att det ska finnas 50.000 på banken och saldot är 60.000 hur kan du då vara säker på att det är exakt 10.000 som är dina privata och inte att du bokfört några kronor fel?
Du kan alltså aldrig verifiera att din bokföring stämmer om det inte finns något att stämma av den mot såsom ex ett bankkonto.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2007-07-27, kl 15:28

username

Karl
Wallin

Inlägg: 23

men det kan ju inte spela någon roll...om bokföringen säger att det finns 50000kr och det är 60000kr på kontot så vet jag ju att 10000kr är private....kan väll inte vara några problem?

och verifiera kan jag ju göra genom att kolla om mina kvitton stämmer överens med bokföringen!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat