Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

preliminärskatt

Inlägg 1 av 9

2007-08-09, kl 09:00

username

Karl
Wallin

Inlägg: 23

preliminärskatt

Under året betalar man ju en preliminärskatt varje månad, jag undrar bara hur denna ska bokföras, på vilka konton osv. Om den nu ska bokföras? och om man sedan får tillbaka pengar i december, hur ska detta bokföras(vilka konton osv).


Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 9

2007-08-09, kl 10:21

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Du skall bokföra på "Eget Kapital" då det är du som privatperson som betalar skatt.
Sedan finns det ett konto 2012  Egna skatter (underkonto till 2010 eget kapital) så blir det ju snyggare i rapporten.

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 9

2007-08-09, kl 10:37

username

Karl
Wallin

Inlägg: 23

ok, så det är inte med företagets pengar man betala skatt???

utan man betala med privata pengar och när man får tillbaka går det rätt ner i privata plånboken?

Men behöver man bokföra det överhuvudtaget då???

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 9

2007-08-11, kl 03:35

adt

adt

Inlägg: 24

För en enskild firma är företagets och dina pengar samma. Däremot är det bra att hålla dem så uppdelade det går, med eget bankkonto för företaget, där då också skatterna betalas från.

Rent tekniskt sett gör du då ett eget uttag för att betala skatten, och snyggast blir det som sagt att bokföra på 2012.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 9

2007-08-11, kl 08:56

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Karl. Om det skall bokföras eller inte är mer en fråga var du tar pengarna från. Nu kanske det är normalt att man har pengarna på sitt företags bankkonto (ex 1930) och tar man betalningen därifrån så skall det givetvis bokföras som alla andra rörelser på 1930. Och då blir det 1930 resp 2012 som användes.

Men bokslutsmässigt blir det ingen skillnad mot om du betalar från ditt privatkonto och därmed inte bokför.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 9

2007-09-06, kl 09:10

goranstrand

goranstrand

Inlägg: 9

Om jag som privatperson får tillbaka ex. 5,000 kr på skatten och min enskilda firma går med vinst så jag skall betala in ex. 1,000 kr i skatt. Kan jag då strunta i att betala in skatten då dessa summor borde kvittas och jag bör få 4,000 kr tillbaka?

När skall betala in skatt på vinst, är det först när jag tar ut vinsten eller skall det göras det löpande så fort att jag får in en intäkt?

Om jag inte tar ut vinsten utan återinvesterar den året efter i utrustning, behöver jag i alla fall betala skatten?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 9

2007-09-06, kl 10:00

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Göran. Detta är den stora nackdelen med enskild firma. Du betalar inte skatt på vad du tar ut som "lön" utan du skattar för vinsten. Först då via f-skatten och om det var för lite via fyllnadsinbetalning enligt samma regler som en löntagare.

Om du dock vet att du skall investera pengarna nästa år kan du alltid  skjuta upp skatten genom att använda investerings- och/eller periodicerings-fonder. 
 
Jag är ju en av dom som egentligen tycker man skall vara försiktig med just dessa typer av fonder om man inte vet 100% vad man gör. Men om du skall handla en maskin för en massa pengar så är det ju naturligt att reservera dom i en fond för att sedan frigöra i takt med inesteringen/avskrivningen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 9

2007-09-06, kl 12:53

goranstrand

goranstrand

Inlägg: 9

Tack Hans för ditt svar. Några följdfrågor:

Jag har ännu inte tagit ut någonting i lön ur min firma (Driver den på sidan av mitt vardagliga arbete). Ifjol fick jag ett överskott på x antal kronor. Dessa pengar ligger kvar på mitt företagskonto, men enligt mitt redovisningsprogram (Visma Enskild Firma) fick jag ca 1,500 kr i skatt på överskottet.

Går dessa kronor att kvitta mot de skattepengar jag skall få tillbaka på min privata ekonomi, eller måste jag betala in dessa 1,500 kr?

Skall jag som enskild näringsidkare betala in skatt löpande, trots att jag inte tar ut någon lön?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 9

2007-09-06, kl 13:29

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Som enskild gör du ju bara en deklaration. Så när du får slutskattesedeln i december så innehåller den både företagets och den privata delen ihopslagen.

Sedan att betala löpande. När du registrerade företaget uppgav du ju hur mycket inkomst du skulle ha. Och fick sedan ett beslut om hur mycket f-skatt du skall betala.
Denna skall sedan justeras varje år. Förvisso går den att hålla nere på noll något år i början men sedan tar dom resultatet från senaste deklarationen som underlag om man inte skickar in en ny prel skatteanmälan.

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat