Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Affärsidéer

Affärsidé?

Inlägg 1 av 17

2008-01-25, kl 21:09

and

and

Inlägg: 155

Affärsidé?

Jag skulle startat ett importbolag, men p.g.a. olika omständigheter har intresset svalnat väldigt mycket. Så jag undrar om någon har något i idélådan de inte hinner med själva. Jag begär givetvis inte att ni skall slänga guldägg åt mig, men lite idéer att spinna vidare på är något jag behöver. Jag kommer inte att jobba heltid med mitt företag, vilket medför problem inom många branscher. Om det är någon vänlig själ som kan ge mig något att spinna vidare på vore jag ytterst tacksam.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 17

2008-01-25, kl 21:34

mlundgren

mlundgren

Inlägg: 204

Köp en gasolgrill, skaffa tillstånd hos kommunen att sälja korv, och sätt igång. Liten investering som kan dra in bra med pengar på fredag o lördagskvällar/nätter nära de populära uteställena. Handla korv, bröd, dricka osv hos någon grossist (om du har reg. firma). Den olagligt sinnade handlar på Lidl och säljer svart, men du är såklart en schysst kille!


Mikael

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 17

2008-01-25, kl 21:40

and

and

Inlägg: 155

Fungerar inte, eftersom jag bor i liten idyllort med fler pizzabagare, korvgubbar och andra skumma ställen än invånare. Nästan i alla fall. Men tack för tipset. Kanske glömde tala om också att jag inte är praktiskt lagd. Jag har bland annat arbetat som säljare. Men tack i alla fall, hade fungerat på än bättre plats, där det finns marknad.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 17

2008-01-25, kl 22:35

mlundgren

mlundgren

Inlägg: 204

Råkade klicka bort mitt förra korv-inlägg.

Arbetat som säljare?
Då kan du ju bli frilansande säljare. Finns alltid säljarjobb, som du säkert vet.
Jag är själv alltid intresserad av att anlita duktiga tfn-säljare.

Mikael
www.l-c.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 17

2008-01-26, kl 00:27

and

and

Inlägg: 155

Jo, det skulle jag visserligen kunna göra. Men jag slutade nyligen eftersom jag ville prova något annat än sälja andras grejer. Telefonförsäljare jobbar jag inte som igen, i alla fall. Fick nog av den branschen när jag jobbade inom den. Jag har funderat på att starta en mindre konsultbyrå där jag hjälper till med företagsstart, myndighetskontakter, regler och utbildningar, vad tros om det?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 17

2008-01-26, kl 01:48

username

Kent

Inlägg: 204

I vilken del av landet/stad är du verksam? Blir lite lättare att ge tips och idéer då.
Kent

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 17

2008-01-26, kl 16:03

and

and

Inlägg: 155

Jag bor strax utanför Göteborg i ett litet samhälle, dock med pendlingsavstånd till stan.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 17

2008-01-26, kl 17:45

username

Kent

Inlägg: 204

Jag är själv från götet och det finns många små samhällen runt om kring. Så jag vet att vissa ställen är överetablerade inom vissa områden. Inom vilket/vilka områden hade du tänkt dej agera?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 17

2008-01-26, kl 18:26

and

and

Inlägg: 155

Jag hade tänkt öppna någon form av konsultföretag med Göteborg som kärna och ta kunder inom en radie av några mil från citykärnan (ca. 7 mil). Jag hade funderat på att hjälpa företagare med företagsstarter m.m, d.v.s. affärsplaner, paooersarbete o.s.v. Eftersom det finns de inom frisörbranschen samt lunchkrogsbranschen som har få eller inga kunskaper inom ekonomi och administration. Det vill säga: Jag gör det mesta, fyller i papper m.m. och låter frisören klippa och krögaren laga mat, så de slipper lägga ned tid på saker de inte kan. Främsta argumentet för min verksamhet är att jag gör besök hos de så de slipper åka till ett kontor för att få hjälpen. Har några nära bekanta som är verksamma inom dessa områden, vilket gör att jag har sett en del av dessa verksamheter och känner till en del fallgropar man kan undvika. Hur låter detta? Visserligen finns nyföretagarcentrum i de flesta kommuner, men de arbetar för det mesta kontorstid och dessutom har de kanske inte stor insyn i dessa branscher, vilket gör min idé relativt unik. Jag hade huvudsakligen tänkt mig arbeta på kväll/eftermiddag, vilket gör det lättare att köpa mina tjänster, då man varken behöver förflytta sig eller ödsla arbetstid för att köpa tjänsterna. Har funderat på att senare utbilda mig inom bokföring (har viss utbildning, men tänkte ta ett par kurser) och erbjuda mig att hjälpa med bokföring också.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 17

2008-01-26, kl 19:22

username

Kent

Inlägg: 204

Om du tänker arbeta em/kvällstid kan du glämma lunchrestaurangerna. Dom brukar börja i ottan, typ 05:00 och sluta strax efter lunch. jag känner en del inom denna branchen och de flesta har en bra redovisningsbyrå. Och att fylla i papper och sådant är det man gör när man startar en affärsidé och inte senare. Det man behöver senare är hjjälp med det läpande som bokföring.
Att hjälpa folk med företagsstarter vet jag inte så mycket om mer än att när jag startade fanns det hjälp via bl.a. Nutek, Nyföretagarcentrum, AF,  m.m. Men visst kan det finnas såna som  behöver hjälp. Vad vet jag.
Lycka till!
Kent

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2