Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Företag tillsammans med sambon

Inlägg 1 av 5

2007-01-21, kl 22:18

username

Robert
Fransson

Inlägg: 4

Företag tillsammans med sambon

Jag och min sambo har tänkt att driva ett företag tillsammans men jag har lite funderingar över vilken bolagsform som blir lämplig. Ett handelsbolag skulle väl innebära att vi båda blir personligt ansvariga om företaget skulle råka i ekonomisk knipa och då går ju hela vårt hushålls ekonomi åt skogen. Hur brukar man göra i såna här lägen? Kommanditbolag? Aktiebolag är det nog inte riktigt läge för nu så här i början.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2007-01-21, kl 23:56

1design

1design

Inlägg: 99

Det beror ju helt och hållet på vilka invensteringar ni ska göra? Hur mycket lån osv. Ska ni inte låna något, eller köpa in något större tycker jag att ett handelsbolag skulle passa er utmärkt. Och den dagen man ska sattsa rejält, då kanske man ska fundera på ett AB.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2007-01-22, kl 21:05

username

Robert
Fransson

Inlägg: 4

I början kommer vi enbart göra små investeringar och inte låna något så ett HB blir kanske lämpligast då. Tack för svaret!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2007-02-01, kl 08:51

username

Daniel
Johansson

Inlägg: 274

Kommer du satsa mer pengar än aktiekapitalet (100000sek) startar du ett AB och satsar du mindre kan det räcka med HB.

HB är en enklare företagsform än AB och du kan läsa mer om olika former på bl.a www.nutek.se

// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2007-02-03, kl 23:03

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Ett alternativ är också 2 firmor med olika inriktning som i en förlängning kan bli ett bolag.  Inte populärt hos skattemyndigheten men där är å andra sidan inget populärt utan endast intäkter.
Lars

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat