Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 3

1 2 3
Forum Affärsidéer

Kiosk

Inlägg 1 av 25

2008-02-12, kl 16:49

RoggaBoy

RoggaBoy

Inlägg: 90

Kiosk

Har fått erbjudande om att köpa en kiosk men undrar vad ni tycker och om det är ett bra köp.

"Ombud för Svenska Spel,
ATG, Posten partner, Privpak samt kioskvaror,
dricka, veckotidningar, glass med mera och Sibylla
korvmodul. Omsättning drygt 3,4 miljoner 2007,
varav nästan en miljon i provisioner. Ökning av
omsättningen för Svenska Spel 2007 11,5% och för
ATG cirka 13 %. Fräscha lokaler och nya inredning,
med bland annat Svenska Spels interaktiva skärmar.
Hyra drygt 15 000 i månaden inklusive moms. Pris
650 000."

Är priset för högt eller är det bra och värt att satsa på? Tror ni detta går runt och kommer själv att vara kvar på mitt heltidsarbete och behöver då anställa folk. Vet dock ej hur många som jobbar där i dag, men väntar på svar samt om hur stor lokalen är. Har själv i dag inget kapital, tror ni banken är med på detta eller säger dom nej? Ligger ca 2 mil utanför Umeå med mellan 6000-8000 personer boende i kommundelen. Är även medlem i Direkten (se www.direkten.se).

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 25

2008-02-12, kl 17:04

and

and

Inlägg: 155

En erfarenhet min bekanta fick var att de alltid vill ha ett antal 100 000 svart utöverannonserat pris. Vet inte om det är så i ditt fall, men tänkvärt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 25

2008-02-12, kl 17:15

mlundgren

mlundgren

Inlägg: 204

Går rörelsen med vinst? Baserat på full bemanning eller "svart" bemanning? Tittade själv på en liknande spelbutik nyligen, in en  småstad, pris 1.8 mille. Så ditt pris kanske är ok. Dock lär banken kräva egen insats.

Mikael
www.l-c.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 25

2008-02-12, kl 18:04

RoggaBoy

RoggaBoy

Inlägg: 90

Väntar på svar om den går med vinst och antalet som arbetar där exakt, men har vad jag hört ägaren och en anställd (ej svart). Det är en svensk kille som säljer den och ingen invandrare om ni undrar.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 25

2008-02-12, kl 19:54

RoggaBoy

RoggaBoy

Inlägg: 90

I butiken jobbar i dag ägaren och en till anställd heltid och en tredje på 50%. Samma ägare sedan start för år sedan. Öppettider: Mån-fre 10-20, lördag 10-16, söndag 10-15. Postombud för hela kommundelen och även Schenker Privpak och ensam om Svenska Spel/ATG på samma ställe. Närmaste sedan för detta är minst 1mil bort.

Kommer det att gå runt och är det värt att satsa på?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 25

2008-02-12, kl 20:47

username

Jesper

Inlägg: 90

det e ju bara att tuta och köra

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 25

2008-02-12, kl 20:52

RoggaBoy

RoggaBoy

Inlägg: 90

Har som sagt inget eget kapital, men om man skulle få låna de 650.000kr för att köpa den plus en kredit på företaget, typ checkkredit, men hur lång tid skulle det ta att betala tillbaka de 650.000kr.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 25

2008-02-13, kl 20:47

RoggaBoy

RoggaBoy

Inlägg: 90

Tror ni det kommer gå runt, vara lönsamt och fungera?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 25

2008-02-13, kl 21:26

and

and

Inlägg: 155

Om du kan lita på personalen och slipper jobba dygnet runt och kunderna fortsätter komma, så kommer det gå runt. Om däremot personalen är oärlig och tar lite pengar här och lite pengar där så fungerar det inte.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 25

2008-02-13, kl 21:36

RoggaBoy

RoggaBoy

Inlägg: 90

Jo, det kan jag. Jag kan tex behålla de två som redan jobbar där och kanske jobba lite själv på helgerna då man är ledig från sitt egna heltidsjobb.

Hur stor är chansen att banken lånar pengar till bildandet av AB och köpet av butiken och en checkkredit eller vad det heter när jag inte har något eget kapital.

Kan även anställa min lillebror, och betalar då endast ca40kr/dag (ingen skatt eller arbetsgivaravgift) och sänker då lönekostnaderna rejält. Han får sedan "lön" från Försäkringskassan på obegränsad tid.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 3

1 2 3