Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Moms och eget kapital

Inlägg 1 av 11

2009-02-04, kl 18:40

username

Medlem
#52620

Inlägg: 32

Moms och eget kapital

Hej!
Har lite frågor jag skulle behöva hjälp med.
Har använt sökfunktionen men inte hittat det jag söker.....

Mina 3 frågor är:

1,  Om jag som enskild företagare har köpt div saker till mitt företag för mina privata pengar hur går jag då tillväga för att "föra in" detta i företaget
Antar att jag skulle kunna sälja dom som privatperson till företaget för en marknadsmässig summa men detta skulle för mig inte funka av 2 anledningar.
Dels för att mitt företagskonto i dagsläget har 0:- men tror även att det skulle vara dumt iom att jag har fått OK från skatteverket att dra momsen på saker jag köpt under 6 månader tillbaka som jag kan bevisa ska användas till företaget .
Skulle jag då sälja till mig själv så att säga så får jag ju ändå betala momsen iom att jag betalat den en gång som privatperson redan.


2.Om jag av min leverantör ska köpa varor till mitt företag nu för X :- och planerar att betala från mitt företagskonto som innehåller 0 :- hur går jag då tillväga för att föra in X :- från mitt privata konto till företaget utan att det dels ska bli problem med bokföringen eller att jag på något sett ska få andra problem med e.x skattemyndigheten m.m?
Och har jag sedan någon möjlighet att så fort jag börjar gå med vinst plocka ut samma summa skattefritt utan problem eller kommer jag bli tvungen att skatta på dom pengarna?

Vet att mina 2 frågor är rätt så lika varandra men skulle vara bra att få svar på båda två ändå iom att det ena rör ju även moms medans fråga 2 rör rent kapital.

3, Om jag köper en vara för e.x 100 kr och betalar den moms som gäller för den varutypen(12%) så betalar jag ju 112 kr.
När jag sen säljer den med ett påslag på e.x 100% så får jag ju även in den dubbla momsen dvs 24 kr.
Kommer redovisa momsen var 3dje månad men säg att jag på 1månad säljer för 100 000 kr exkl moms så blir ju moms diffen 6000 kr dvs 12 000 kr får jag in i moms men har ju bara betalat 6000 kr.
Finns det något sätt som jag kan dra nytta av denna skillnad eller är det bara att glatt håva in hela summan till staten?
Vill förtydliga att jag INTE menar om det finns något sätt att lura staten på dessa pengar utan om jag e.x kan passa på att var 2,5månad köpa in lite extra saker till bolaget för att på så sätt e.x jämna ut moms skillnaden och kanske tjäna lite extra på det än om jag gör det vid annan tidpunkt.

Mvh

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 11

2009-02-05, kl 19:12

username

Medlem
#52620

Inlägg: 32

Inte någon som kan hjälpa mig?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 11

2009-02-05, kl 19:35

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

1. Om företaget är uppstartar så kan du betala med egna pengar. Inga problem.  Du krediterar bara 2018 istället för bankkontot (ex 1930).

2. Du sätter bara in pengarna på dit företagskonto. Skriver ut transaktionen från internetkontoret och bokför 2018 Kredit 1930 debit.

Eftersom 2018 (egen insättning) inte påverkar vinsten så påverkar det inte skatten utan blir som att företaget "lånat" pengar av dig privat.

3. Nä momsen är ju skatteverkets pengar. Du bara förmedlar från kund till skatteverket.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 11

2009-02-07, kl 00:34

username

Medlem
#52620

Inlägg: 32

Okey,men om jag ska flytta ex en skrivare till företaget och den har ett marknadsvärde på 2000 kr
Räcker det då med att bokföra den kostnaden som egen insättning och med hjälp av verifikationen visa att det är en skrivare och sen dra momsen på den eller hur funkar det  då?
Vad krävs för att den ska räknas som företagets och inte min och hur bokförs detta?

Mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 11

2009-02-07, kl 13:48

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Om du handlar en skrivare när företaget finns och är uppstartat så bokför du kvittot som vanligt men egen insättning istället för bankkonto. (så gör jag ganska ofta då jag stoppar 5 kronor i p-automat).
I detta fall så bokför du hela skrivares kostnad och hela momsen.

Om du däremot har handlat saker innan företagsstart är det så att du kan bokföra kvittot på företagets startdatum om det är produkter som användes enkom i företaget. Detta kan då vara inhandlat upp till ett år innan företagsstart. Ett bra exempel är varulager, Bokföringsprogram osv.

Dock om det är produkter som ligger i gränslandet för företagsprodukt / Privatanvändande vilket man kan hänföra en skrivare till. Då är det nog Ok om man handlat i samband med företagsstart (upp till en månad innan). Då bokför man kvittot som vanligt på starttagen med moms och inköpsvärde.

Har man dock haft skrivaren en längre tid så godkänner aldrig skatteverket momsavdrag. Så då tar man ut ett exempel från Blocket som verifierar värdet och bokför som förbrukningsinventarie resp egen insättning. Här kan du då glömma momsen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 11

2009-02-07, kl 18:12

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Som jag skrev tidigare så kan SKM vara lite kinkiga om det ligger i gråzonen.
Så jag rekommenderar nog att ha momsen helt OK innan man handla en massa.

Och varför har du ingen momsregistrering. Det är ju bara 4 rapporter per år.


Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 11

2009-02-08, kl 00:04

username

Medlem
#52620

Inlägg: 32

Tack så mycket för svaren Hans!
Men för att kolla så jag förstått allt rätt:

För att flytta pengarna från mitt bankkonto till mitt företagskonto för jag helt enkelt över dom och bokför 2018debet och 1930kredit

Vill jag flytta över en skrivare et.c som jag köpt till företaget så bokföra jag alltså värdet på den under 2018debet och 1930 kredit.
Detta pga att min egen insättning ökar med värdet av skrivaren medans företagets "skuld" till mig ökar?
Framgår ju av verifikationen vad det är för typ av pryl det rör sig om.
Om jag köpt denna ny eller bättre begagnad så får jag dra av momsen men om jag har haft den en längre tid får jag ej dra momsen?
Korrekt?

Om jag idag vill handla för företagets räkning men inte än fått mitt företagskonto så kan jag betala det ur egen ficka och bokföra det 2018kredit och 1930 debet?
Det enda jag inte förstår om detta är korrekt är varför jag ska ha 1930(bankkontot) som debet iom att jag ju faktiskt enbart går minus i pengar.
Är detta pga att jag ökar i lagervärde om jag e.x köper varor?

Kan jag börja att bokföra enligt ovan redan nu även fast jag inte har kontot "up and running" än?

Dvs att jag registrerar e.x egen insättning á X kr och när jag då sedan i realiteten för över dessa pengar så skriver jag på det kvitto rätt verifikations nummer eller krävs det att jag väntar för att även datumena ska stämma?

Som du märker är jag rätt färsk på bokföring men man måste börja någonstans och känner att det är bäst att få det rätt från början ;)

Mvh!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 11

2009-02-08, kl 10:13

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Nej du har missförstått detta med att köpa något (typ skrivaren eller betala parkering). Då skall du inte blanda in 1930.

Skrivaren bokför du som.

2018 K 2000:-
5410 D 2000:- (förbrukningsinventarie)

Ex Du handlar frimärken kontant

2018 K 55:-
2641 D 11:-
6250 D 44:-

I dessa fall så har du då bokfört en kostnad för företaget på 5410 resp 6250. Dessutom har du registrerat moms och dessutom ökat företagets skuld till dig på 2018.
För att registrera dessa behöver du ju inget företagskonto. Det finns en del småföretagare som aldrig har något konto utan allt som köpts hamnar på 2018 och all inkomst tar dom ut direkt med 2013. Men det blir oftast så rörigt så därför rekommenderar jag starkt att ha ett konto.
Men att man ändå handlar småsaker kontan är nog ganska normalt. Ex när man skall stoppa en femma i p-automat eller köpa frimärken.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 11

2009-02-08, kl 10:49

username

Medlem
#52620

Inlägg: 32

Nu börjar jag förstå!
har en annan liten fråga ang. bokföring men den är rätt Offtopic för denna tråd men ställer den ändå.

Om jag endast kommer behöva bokföra på sammanlagt 5 konton
Egen insättning
Momspliktig försäljning
In resp. utgående moms.
bankkonto
Frakt(?)

Bokför enligt kontantmetoden så är ju inte i behov av att bokföra e.v leverantörsskulder m.m iom att det bokförs ju när jag betalar.
Det jag kommer handla är ju i stort sett bara varor för försäljning,fraktkartong(frimärke inkl i priset),och dom prylar jag behöver för att hålla igång min verksamhet.
Det jag undrar lite över är vad för resp. nackdelarna är att bokföra på vanligt papper ist för något bokföringsprogram för mig.
Rör ju sig om så få konton och tycker att dom flesta bokföringsprogrammen är rätt krångliga att förstå.
Borde det inte vara lättast för mig att sköta min bokföring enligt följande:

3 pärmar:
Ej betalda fakturor
Betalda fakturor
Verifikationer.

Om jag e.x får en betalning på 100 kr som betalas med faktura så sätter jag in den i ej betalda fakturor tills jag har fått betalt.
När jag ser att betalningen nått mitt bankkonto skriver jag ut ett kvitto på det.
Ger det e.x verifikationsnummer 1 och sätter in i verifikationspärmen.
Flyttar även den fakturan från ej betalda till betalda och skriver samma verifikationsnummer ?.

Får jag en kontokortsbetalning gör jag på samma sätt ungefär fast det blir en verifikation på direkten.

Till detta har jag även ett separat blad(huvudbok) där jag för in hur mycket som är moms resp betalning för varje verifikation.
ex:
Verifikation 1:
90 kr bankkonto debet
10kr ing.moms debet.

Eller är det lättare att lära sig ett bokföringsprogram från början?
Har fastnat för efredo då jag tycker detta verkar vara enklast att förstå.

Kommer även ha en frakt kostnad som läggs till priset när man beställer.
Behöver jag bokföra denna separat eller bokförs även den som debet på bankkontot när den kommer in och när jag har utlägg för inköp av "fraktmedel" så skrivs den på kredit på bankontot eller måste jag hålla isär även det dvs "inköp postpakt inkl frimärke" kredit "bankkonto" debet "frakt" och när jag får betalningen på e.x 100 kr så:

80 debet 1930
10 debet ing moms.
10 debet frakt.

Måste jag här även lägga till 100kr kredit "egen insättning" iom att det är från detta konto som pengar som har gjort detta köp möjligt kommer ifrån?

Blev kanske väldigt svårt att förstå hur jag menar men har upptäckt att bokföring är bland det svårast att förstå.
Är därför bra att detta forum finns med bra folk som ger bra svar :)




Mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 11

2009-02-10, kl 19:12

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Det blev inte mycket rätt där inte, du ska bara bokför vad du gör inte någót annat.

Vad har du gjort?

Du har tagit 578 kr av dina egna pengar (K 2018)

med dem har du betalt ett inköp som består av

en del moms på 115,60 (D 2640)
och en del värdet av skrivaren (D mellanskillnaden på 5410).

Detta är ett inköp så några momspliktiga intäkter är ju aldrig ens i närheten av att bli inbladade.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2