Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Teknik

internetbaseratOS

Inlägg 1 av 8

2007-03-12, kl 17:48

username

Viktor
Jansson

Inlägg: 21

internetbaseratOS

Hej! Jag har nu utvecklat ett internetbaserat operativsystem, IOS. Här är länken för beta-tester: www.doxboard.com

Ni som tror att detta skulle kunna bli någonting eller om ni vill vara med i teamet, mejla mig på [email protected]

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2007-03-12, kl 19:05

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Kul!

Lite slö laddningstid på vissa moment trots bra bredbandsuppkoppling. Slöare laddningstid andra inloggningen spec på texteditor.

Grafiskt är det lite tomt även om den ligger nära apples design.

Texteditor finns det liknande på bl a www.poeter.se men denna verkade bättre och mer utökad med undantag för laddningstiden.

Håller man nere musknappen på en fönsterlist o vevar runt lite med fönstret så tappar den kontakten med att släppa taget om fönstret. Man får då klicka en gång till.

Saknade utloggningsfunktion.

Men nu till den stora frågan varför ha ett internetbaserat OS när man så gott som tvingas ha ett OS i datorn från början? Jag tror ni måste fokusera mer på detta för att marknaden ska se intresset i det.

Snygg användning av Java, php och css.

Ni har en bra bas och jag tror att detta kan vara ett bra projekt att arbeta med.

Med vänliga hälsningar

Magnus Olsson
Uddatorp AB 

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2007-03-12, kl 21:41

username

Viktor
Jansson

Inlägg: 21

Tack för ditt svar! Laddningstiden på TextEditor är ett problem jag tänkt åtgärda snarast. Jag har tänkt att man också ska kunna ha en egen bakgrund som man får välja och widgets som kan ligga på skrivbordet. Tanken med ett internetbaserat OS är främst att man ska kunna komma åt sina filer varifrån som helst och inte behöva installera några program för det.

Tack så mycket!
Viktor

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2007-03-13, kl 00:13

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351


Jag tror det är bra men en viktig del är också att kunna:
1. Få garanterad säkerhet att filerna kan återskapas vid en serverkrasch.
2. Få en garanti att den egna sidan inte kan hackas.
3. Få möjlighet att ladda upp egna filer som skapas lokalt på den dator man arbetar på eller att kunna transportera filer.

En bra tanke vore att kunna rikta den gentemot ett eget företagsintegrerat system. Dvs att man kan få en möjlighet att koppla till en egen webbsida som kan administreras direkt i OS. Sköta kundkontakter via OS (som en planeringsalmenacka) mm.
Jag tror nämligen inte att det är lika många presumtiva användare som är privatpersoner som ser detta intresset jämfört med företagare. Ex på likartat system finns idag på storegate.se.
 
Utseendet är egentligen inte det primära men väldigt trevligt. Säkerhet och backup borde vara primära mål. Hastighet samt integration i systemet de sekundära. Grafiken kommer sist men kommer ha sitt mål att det är den visuella biten som skapar en Åh-vad-snyggt/trevligt-det-vill-jag-ha! känsla samt Det där känner jag igen eller kommer ihåg från... !

Mvh

Magnus Olsson
Uddatorp AB

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2007-03-13, kl 21:46

username

Viktor
Jansson

Inlägg: 21

Kan du förklara det där om företagsintegreringen? Vad för tjänster tror du företag skulle vilja ha? Och vad för tjänster vill en privatperson ha? Tack så mycket, Magnus, någon annan får gärna ta sig en titt också :P

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2007-03-13, kl 22:47

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Min tanke är ganska enkel.
 
Jag utgår från mitt behov som privatkund eller som företagare
(företagsledares syn resp anställds syn)
 
Ur ett behov som privatperson skulle jag finna det märkligt med ett extra OS när jag redan betalat för det OS den befintliga maskinen har som man i regel äger. Nu bortser jag från dem som endast nyttjar datorer och nätet via bibliotek. Av dessa ser jag inget direkt vinstintresse i satsningarna då de nyttjar resurserna av sparsamhet, sämre ekonomi eller färre återbesök pga den ålderdomliga synen på datorer.
Men om jag ändå som privatperson ser ett intresse i ett internetbaserat OS så vore det för att kunna flytta filer mellan datorer inom den egna bekantskapskretsen (Familj, vänner). Problem som jag i detta ser uppstår är utbytesinteragerande. Dvs en bekantskapsgrupp kan ur eget perspektiv nyttja 1 konto för att dela informationen sinsemellan. Risken med uppladdning är dock att fildelning av upphovsrättsskyddat material görs bakom låsta dörrar. Samma risk finns även inom företagen. Men det är bra att tanken finns frågan är hur man kan säkra användandet då grunden ändå är att kunna vara mobil i sitt skrivbord. Dvs skrivbordet är med dig där du har en uppkoppling.
 
Med företagsintegration menar jag bl a hur man kan koppla flera funktioner till sitt konto. Ex Affärshändelse som ska hanteras online direkt där uppkopplingen finns. Ex CRM –stöd, kontaktutbyten, administration av egna webbsidor med adminsida,  bokföring, chatkanal för internt bruk inom verksamheten alt gruppchat med olika kunder/leverantörer placerade på annat håll mm. Men mycket av detta kräver hög säkerhet och tillit till att systemet är igång och fungerar samt att Internet uppkoppling finns.
 
Nu blir det tyvärr läggdags så jag hoppas du tar det för vad det är. Kan inte skriva och utveckla tankar i evighet utan betalning ;-)
 
Med vänlig hälsning
 
Magnus Olsson
Uddatorp AB

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2007-03-14, kl 00:52

username

Stefan
Svensson

Inlägg: 135

Jag tror så här! Kan man utveckla program och funktioner som inte redan finns i alla datorer redan, så kan man nog bygga upp ett intresse kring ett Internetbaserat op system.
Någon stans känns det som om du har uppfunnit hjulet en gång till i alla fall med de funktioner som idag finns.

Hälsningar!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2007-04-16, kl 23:40

demomusic

demomusic

Inlägg: 15

1. Vad gör din variant unikt från exempelvis http://eyeos.org/demo/, http://www.youos.com eller http://www.goowy.com/

2. Vad ser du som affärsmodellen kring ditt OS? Vilka tjänster kommer ditt OS exempelvis kunna erbjuda som inte Google's webbpaket gör idag.

3. Tror du inte detta sorts projekt är mer lämpat för en öppen källkodsmodell?

PS Laddningstiden är hög även för textredigeraren i EyeOS: http://eyeos.org/demo/desktop.php?a=eyeEdit.eyeapp

Inläggets betyg
Svara Svara med citat