Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Export & Import

Import av MP4 från Kina

Inlägg 1 av 5

2008-03-09, kl 22:22

D.J

D.J

Inlägg: 3

Import av MP4 från Kina

Hej,

Jag är idag arbetslös och börjar seriöst tänka på att starta eget. Men jag tänkte prova på först att importera en mindre mängd med MP4 spelare från Kina. Har kommit i kontakt med ett företag som går med på lite mindre beställningar. Så jag tänkte att jag kunde beställa några varuprover från dom.

Det jag skulle vilja veta är vad jag bör ha/tänka på vid import av varor. Jag vet att jag kommer få betala tullavgift och moms på importen. Men behöver jag något annat? T ex någon licens eller något för att få lov att importera? Vad behöver jag från säljaren?

 De accepterar T/T betalning, jag är inte riktigt hundra på vad det innebär. Men tänker på banköverföring, och möjligen en del före och en del efter jag fått papper på att de kommit på fartyget? Sen har de något som heter FOB som jag inte riktigt förstår.

Hur går det till när varorna nått Sverige? Antar att Tullen kommer skicka något till mig? Behöver jag kontakta en speditör som hämtar godset och leverar till mig? Har läst något om att en speditör kan hantera tullärendet själva, om så, hur fungerar detta? Eller gäller detta endast om säljaren använder sig av ex. DHL eller FedEX som transport?

Många frågor :) men jag vill gärna veta så mycket som möjligt och hoppas kunna starta upp något seriöst inom kort. Är tacksam för all hjälp och förklaring jag kan få.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2008-03-10, kl 02:20

Scandia

Scandia

Inlägg: 22

T/T = telegram transfer. Alltså en banköverföring. Normalt är 50% vid beställning och sen resten vid leverans. Alltså när varorna lämnar fabriken. FOB betyder Free On Board. Kolla gärna Wikipedia där det står en hel del om dessa förkortningar. Det innebär att du inte har några lastningskostnader. Vid större beställningar är det kanske pallvis eller rent av containervis betyder det ex.vis: FOB Shanghai att det är lastat i Shanghai men att du står för resten av kostnaderna.
De flesta speditörerna klarar av att hantera tullärendena och då intte enbart de större. Nu vet jag inte var du bor men om du bor nära orten/stället där varorna kommer in i landet kan du göra det själv. Är dock lite jobb men inte allt för svårt. Hör gärna med tullen hur du ska gå till väga. Kolla också deras hemsida där det finns mycket info. Använder du Fedex, DHL, UPS eller liknande aktör brukar det ingå i deras service. De första beställningarna kan du fö leverantören till at skicka som "varuprov" där de sätter ett lågt värde trots att du betalat fullt pris. Då blir tullhanteringen och avgifterna lite lägre men tänk på att vi pratar om små kvantitéter och inte större beställningar. Detta är ett bra sätt att initialt hålla sina kostnader nere. Ingat man kan hålla på med hur mycket som helst. Dock kan man alltid be leverantören skicka med provexemplar på nya modeller när man väl har kommit igång med leveranserna.
Det du bör tänka på också är att det, tyvärr, finns en del blufföretag ute på nätet och detta gäller även Kina. Fördelen med en T/T är att då har företaget ett bankkonto och kan spåras på det sättet. Betala ALDRIG via W&U eller motsvarande om du inte redan har en etablerad kontakt med dom och gjort många beställningar. Kolla gärna med Handelskammaren eller Kinesiska ambassaden. Dom brukar ha lite koll på sånt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2008-03-10, kl 02:31

Scandia

Scandia

Inlägg: 22

T/T = telegram transfer. Alltså en banköverföring. Normalt är 50% vid beställning och sen resten vid leverans. Alltså när varorna lämnar fabriken. FOB betyder Free On Board. Kolla gärna Wikipedia där det står en hel del om dessa förkortningar. Det innebär att du inte har några lastningskostnader. Vid större beställningar är det kanske pallvis eller rent av containervis betyder det ex.vis: FOB Shanghai att det är lastat i Shanghai men att du står för resten av kostnaderna.
De flesta speditörerna klarar av att hantera tullärendena och då intte enbart de större. Nu vet jag inte var du bor men om du bor nära orten/stället där varorna kommer in i landet kan du göra det själv. Är dock lite jobb men inte allt för svårt. Hör gärna med tullen hur du ska gå till väga. Kolla också deras hemsida där det finns mycket info. Använder du Fedex, DHL, UPS eller liknande aktör brukar det ingå i deras service. De första beställningarna kan du fö leverantören till at skicka som "varuprov" där de sätter ett lågt värde trots att du betalat fullt pris. Då blir tullhanteringen och avgifterna lite lägre men tänk på att vi pratar om små kvantitéter och inte större beställningar. Detta är ett bra sätt att initialt hålla sina kostnader nere. Ingat man kan hålla på med hur mycket som helst. Dock kan man alltid be leverantören skicka med provexemplar på nya modeller när man väl har kommit igång med leveranserna.
Det du bör tänka på också är att det, tyvärr, finns en del blufföretag ute på nätet och detta gäller även Kina. Fördelen med en T/T är att då har företaget ett bankkonto och kan spåras på det sättet. Betala ALDRIG via W&U eller motsvarande om du inte redan har en etablerad kontakt med dom och gjort många beställningar. Kolla gärna med Handelskammaren eller Kinesiska ambassaden. Dom brukar ha lite koll på sånt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2008-03-10, kl 10:55

D.J

D.J

Inlägg: 3

Tack så jätte mycket för svar. Nu förstår jag lite bättre hur det går till. Jo har hört att WU brukar vara riskabelt att betala med. Får först ta och kolla upp företaget, som du säger så finns det bedragare överallt i dag, oavsett hur ärligt det kan låta. Tack igen för dina svar!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2008-03-10, kl 17:08

username

Medlem
#53520

Inlägg: 7

Hej,ett gott råd till dig,börja alltid med ett varuprov,
så att du inte sitter där med 10-20 dåliga kopior som du inte kan sälja.Över 90% av tillverkarna gör kopior.
Leverans från Kina av mp3-4 sker med flyg ca 3-5 dagar.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat