Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Export & Import

Ska importera, från thailand

Inlägg 1 av 5

2008-10-21, kl 01:13

username

Medlem
#56724

Inlägg: 5

Ska importera, från thailand

Tjena, har en affärsidé som är ganska unik, det kommer ni kanske inte tro när ni läser inlägget men det ligger massa bakom. Men jag vill gärna ha svar på lite frågor.

Ska alltså importera från Thailand, dessa varor kommer sedan att säljas från sverige till så gott som hela världen, inkl sverige också. Hur funkar det med tullen, skatter och moms egentligen för mig då? Jag har läst runt lite men det är lite rörigt, om någon har lust att sammanfatta lite kort vad jag behöver tänka på så hade det varit snällt.

T ex vad som gäller när jag säljer till utlandet? både inom EU och utanför.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2008-10-21, kl 18:48

username

Jesper

Inlägg: 90

Inlägg 3 av 5

2009-02-08, kl 21:46

ERTY

ERTY

Inlägg: 48

Hallå sebastian.
Vet du om det går att köpa jetskis för en bra peng där nere och sedan skeppa hem dom till sverige ?
mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2009-03-18, kl 05:35

bizzniz

bizzniz

Inlägg: 36

Tror inte det är någon bra ide att importera jetskis från Thailand.
Dom tillverkas inte där.

***DEN NYA EKONOMIN***
Ekonomin, Jobb och företagande tar sig nya former och vi måste hänga med. Här får ni tips och trix. Gilla, dela denna gärna. :-)
https://www.facebook.com/dennyaekonomin/

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2009-03-18, kl 08:27

Frank

Frank

Inlägg: 8

Jag importerar mycket från Thailand och det är sällan några problem. Mitt tips är att du letar upp en bra speditör som hjälper till med förtullning etc. Efter att ha blivit mer eller mindre upplurad av olika Göteborgsbaserade speditionsbolag har jag numera DHL som fraktpartner. De är stora och kan vara lite tungjobbade just därför men kostnads och effektivitetsmässigt är det överlägset. Nästa tips är att du ska koncentrera dig på EU marknaden om det är ekonomiskt försvarbart, mycket krångel vid export utanför EU för mindre verksamheter.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat