Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Milersättning HB

Inlägg 1 av 9

2009-01-27, kl 15:44

seleb

seleb

Inlägg: 12

Milersättning HB

Hej.
Lite frågor kring milersättning i HB.

Jag har ett HB som kommer omsatte ca 30.000 år 2008. Eftersom bolaget sitter på annan ort så har jag tagit ut skattefri milersättning ur företaget (18 kr/mil). Detta medför, tillsammans med lite andra kostnader att jag gör ett 0 resultat.

Nu till frågan: Måste jag redovisa milersättningen i deklarationen? I så fall i vilken deklarationsblankett?


Jag har även en förljdfråga som jag ställer direkt.

Jag har även en vanlig anställning. Äen denna på annan ort. Pendlar med egen bil 4000 mil/år. Har således enligt gällande reglar rätt till 18,50*4000=74.000 i milersättning. Jag har betalat 80.000 kr i skatt 2008.

Har jag betalat för lite skatt för att tillgodoräkna mig hela 30.000 + 74.000= 104.000 i milersättning?

Tacksam för svar och hoppas ni förstår vad jag menar.

Mvh

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 9

2009-01-27, kl 16:14

hohrn

hohrn

Inlägg: 42

Hej!

Milersättning till och från platsen där ditt HB är beläget skall beräknas på samma sätt som vid din anställning. Det vill säga de ska tas upp på samma sätt. Hade du rest i tjänste skulle ditt Handelsbolag få ta kostnaden direkt. Du kan därför ta ut 18,50 kr per mil för resor till och från ditt handelsbolag.

När det gäller den andra frågan är det svårt att säga direkt om det räcker till eller inte.

Kostnaden för resor till och från arbetet dras ifrån din lön, sedan skall resultatet från ditt HB läggas till.

Det blir så här:

+ Lön
+ Resultat från HB, innan milersättning har tagits ut
- Resor till och från arbetet
- Resor till och från HB
---------------------------
= Beskattningsbar inkomst av tjänst

Den beskattningsbara inkomsten beskattas med ett intervall mellan 30 och 55% beroende på hur stor den är. Därför är din fråga mycket svår att svara på.

Men du kanske har fått en viss bild av hur det kan se ut.

Mvh

Henrik Öhrn

Henrik Öhrn
Auktoriserad Redovisningskonsult

Filip Erikssons Affärsbyrå AB
Box 14
730 30 Kolsva
Tel. 0221-51040
[email protected]
http://www.affarsbyra.se/

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 9

2009-01-27, kl 20:49

seleb

seleb

Inlägg: 12

Hej Henrik.

Tack för att du tagit dig tid att svara. Jag förstår precis hur du menar i din uppställning.

Ponera nu att jag istället i handelsbolaget kör bil i tjänsten (när jag jobbar i HBt) dvs tar upp en avdragsgill kostnad i HBt och minskar resultatet. Minskar även detta min beskattningsbara inkomst i handelsbolaget?

MVH

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 9

2009-01-28, kl 08:22

hohrn

hohrn

Inlägg: 42

Hej!

Bil i tjänsten är givetvis en kostnad för företaget.

Tänk på att om du har tagit ut mer än 18,50 kr per mil så är den delen som överstiger 18,50 beskattningsbar.

Det är viktigt i HB och enskild firma att skilja mellan resor till och från arbetet och resor i tjänsten.

Mvh

Henrik Öhrn

Henrik Öhrn
Auktoriserad Redovisningskonsult

Filip Erikssons Affärsbyrå AB
Box 14
730 30 Kolsva
Tel. 0221-51040
[email protected]
http://www.affarsbyra.se/

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 9

2009-01-28, kl 08:35

seleb

seleb

Inlägg: 12

Henrik Öhrn: Hej!

Bil i tjänsten är givetvis en kostnad för företaget.

Tänk på att om du har tagit ut mer än 18,50 kr per mil så är den delen som överstiger 18,50 beskattningsbar.

Det är viktigt i HB och enskild firma att skilja mellan resor till och från arbetet och resor i tjänsten.

Mvh

Henrik Öhrn



Hej.

Nu är jag på banan! En sista fråga bara. Om jag nu tar ut 18,50 mil för resor i tjänsten i handelsbolaget. Måste jag då redovisa denna ersättning i deklarationen? Eller räcker det med att kostnaden är bokförd i firman?
MVH

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 9

2009-01-28, kl 09:14

stifor

stifor

Inlägg: 386

Vänta lite nu...

Som jag tolkar frågeställningen så är bolaget beläget på en annan ort.
Då får du inte ta upp kostnaden för milersättning på bolaget, utan som avdrag i din personliga inkomstdeklaration. Då blir det inte ett nollresultat i handelsbolaget.
 Ifall du däremot (vilket du inte skriver) har bolaget på hemorten och åker till en kund på annan ort, skulle du få bokföra milersättningen som en kostnad i handelsbolaget.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 9

2009-01-28, kl 11:25

seleb

seleb

Inlägg: 12

Stig Forsberg:
Vänta lite nu...

Som jag tolkar frågeställningen så är bolaget beläget på en annan ort.
Då får du inte ta upp kostnaden för milersättning på bolaget, utan som avdrag i din personliga inkomstdeklaration. Då blir det inte ett nollresultat i handelsbolaget.
 Ifall du däremot (vilket du inte skriver) har bolaget på hemorten och åker till en kund på annan ort, skulle du få bokföra milersättningen som en kostnad i handelsbolaget.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu
Hehe lite rörigt!!

Jag menar så här (och det kanske är fel). Om jag först åker till jobbet/firman så deklarerar jag ju för milersättning till och från jobbet/firman i inkomstdeklarationen. Men när jag väl är på jobbet och använder bilen till att åka till en kund (från kontoret alltså) då får jag väl ta upp det som en kostnad i bolaget?

Och det är den kostnaden som jag undrar om jag måste deklarera för. Alltså inte bara bokföra kostnaden.

MVH

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 9

2009-01-28, kl 11:36

hohrn

hohrn

Inlägg: 42

Hej!

Resor till kund från den plats där företaget är beläget är en kostnad för företaget, för vilken du ska få ersättning för. Men om du tar ut mer än 18,50 kr/mil skall du skatta för den del som överstiger 18,50 kr.

Sedan finns det givetvis lite gränsdragningsproblem, till exempel om du åker direkt hemifrån till den kund du har i handelsbolaget.

Jag föreslår att skriver körjournal över alla resor. När det blir mycket avdrag för resor vill Skatteverket ibland vara med och titta lite. Då är det bra att kunna styrka hur du har rest.

Mvh

Henrik Öhrn

Henrik Öhrn
Auktoriserad Redovisningskonsult

Filip Erikssons Affärsbyrå AB
Box 14
730 30 Kolsva
Tel. 0221-51040
[email protected]
http://www.affarsbyra.se/

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 9

2009-01-28, kl 12:53

stifor

stifor

Inlägg: 386

HT, du bokför skattefria ersättningen för resor till kund som en kostnad, vilket medför att resultatet i handelsbolaget blir lägre. Du deklarerar sedan din personliga andel av resultatet i din inkomstdeklaration.

I inkomstdeklarationen för handelsbolaget ska kostnaden som du bokfört in på avsedd plats.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu

 

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat