Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

företagsnamn - hjälp!

Inlägg 1 av 6

2007-08-21, kl 17:16

username

Medlem
#48419

Inlägg: 10

företagsnamn - hjälp!

Hejsan!

Jag håller precis på att starta ett "hobbyföretag" som jag tänker börja att ha vid sidan om studier för att sedan kanske satsa på heltid.

Är nu inne på "döparstadiet", namnet har inte gett sig naturligt då jag vill syssla med flera saker under samma flagg. Bla frilansa, agera generalagent och syssla med marknadsföringskampanjer. Har någon ett bra förslag på ett "tillnamn"? Jag har redan företagets "första namn" men kan inte bestämma mig för fortsättningen... hade funderat på Consulting eller Projects, men är osäker på hur det låter. Någon som har ett förslag?

Tack på förhand, Anna

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2007-08-21, kl 17:22

websupporten

websupporten

Inlägg: 220

Hej!
Ett bra tips från mig (hoppas jag; som användes redan 1996) är att du kollar LEDIGA DOMÄNNAMN och då bestämmer du dig för "efternamnet" på firman.

Det är vällllldigt viktigt att namnetpådinfirma.se/com är ledig, annars är det nästan kört för dig...

Kom ihåg att ANYONE kan registrera domännamn utan att behöva ha företag med samma namn. Många företag tjänade grova pengar på detta för 15-20 år sedan.

Kontakta mig vid behov av domänregistrering, webbdesign, webbhotell.

Lycka till!

Mvh
Daniel Belovarsky
Internet: http://webbsupporten.com
E-mail: [email protected]
Mobil: 070-7678549

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2007-08-21, kl 17:54

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Varför inte starta en enskild firma. Även om det är förlust i början så kan man ha glädje av det. Det finns så mycket mer som är bra.
[email protected]   Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2007-08-21, kl 17:59

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

De grova pengarnas tid är slut. Idag ser reglerna annorlunda ut vad gäller ägandet till namn om det rör sig om uppsåtlig namnstöld med ett syfte. Vilket kan göras upp i en namntvist för en mindre kostnad (Om man jämför med försäljningspriser). Det finns mer att läsa om det på www.iis.se.

Men som Daniel säger det är alltid bra att kolla upp innan om namnet alternativt varumärket man arbetar under finns ledigt som .se eller .com adress. Samt inte tala för högt om det tills en sådan registrering är klar.

Om namnet du funderar på inte faller sig naturligt pga olika inriktningar kan det vara bra att arbeta med fiktivt namn som även kan registreras som varumärke. En bra kontakt som kan detta är Jesper Sellin på www.mindthemark.se. Ett fiktivt namn kan symbolisera mycket och i många fall vara profilerande.

Bra att tänka på: Det fins inget som förbjuder dig att ha ett annat namn som webbsida än vad du har som verksamhetsnamn.

Med vänliga hälsningar

Magnus Olsson
Uddatorp AB
www.uddatorp.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2007-08-21, kl 18:21

websupporten

websupporten

Inlägg: 220

Och en lite tillägg till Magnus' inlägg:
Det skadar inte att ha flera olika domäner med nykelord på varan/tjänsten.

Jag registrerade Websupporten.com/se både med 1B och 2B t ex.
Vi fick inte heta "bara" Websupporten, då blev det + "i Sollentuna AB".


Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2007-08-21, kl 21:45

mlundgren

mlundgren

Inlägg: 204

Det skulle underlätta om du berättade vilket "första namn" du valt...lite svårt att få till det snyggt annars.
Mikael
http://www.l-c.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat