Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Teknik

Byta domännamn?

Inlägg 1 av 9

2008-04-11, kl 18:46

username

Medlem
#54001

Inlägg: 36

Byta domännamn?

Hej!
Kan man byta domännamn till sin hemsida eller måste man köpa en helt ny adress? Mitt företag ska byta namn nämligen!

tack på förhand! /sofie

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 9

2008-04-11, kl 19:02

websupporten

websupporten

Inlägg: 220

Nej, det går INTE att byta namn på domän, tyvärr.

Ni få köpa nytt domännamn.
Behåll det felköpta/felstavade domänen tills den går ut eller försök sälja den på domänbörsen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 9

2008-04-11, kl 19:27

Scandia

Scandia

Inlägg: 22

Om man har ett inarbetat namn är det nog bättre att behålla den adressen ett tag samtidigt som man kör in det nya namnet/adressen. Då hamnar de gamla kunderna hos er samtidigt som man upplyser dom om att man har ett nytt namn och en ny adress. Så behåll den gamla adressen ett tag samtidigt som ni arbetar in det nya namnet.
Lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 9

2008-04-11, kl 22:05

username

Medlem
#54001

Inlägg: 36

Hej!
Jag har inte varit igång så länge, så namnet är nog inte så inarbetat. Sedan tvivlar jag på att någon vill köpa www.sofieshalsocenter.se =)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 9

2008-04-11, kl 22:24

websupporten

websupporten

Inlägg: 220

You never know Sof ;-)
Jag är född i Sofia t ex ;-)

BTW, det är inget fel på domännamnet oavsett vad företaget kommer att heta i förtsättningen. Du får ha X antal domäner om du vill. Dina domäner behöver inte ha företagets namn.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 9

2008-04-12, kl 02:04

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Tyvärr måste du köpa en ny domän men en fördel är att de är billiga och går lätt att koppla på mot befintlig webbsida. Du pekar bara om ns1 och ns2 på www.iis.se domänhanteraren (vid svensk .se adress) och meddelar ditt webbhotell om detta.

Domännamnet du nämner är det nog bra att byta jag läser det så här: sofies hals o center vilket ger en annan innebörd än inriktningen. För många felskrivningar kan ske på vägen till att hitta rätt. En rekommendation är att alltid hålla domännamnet kort, undvika ord med åäö även om de idag går att registrera samt undvika böjda former av ord vilket lätt leder till förväxling. Jag hade vid en muntlig mottagning sökt på sofishalsocenter eller sofiehalsocenter varpå jag hade hamnet fel.

Korta eller tydliga ord/namn är lättast att memorera vilket inte är helt oviktigt från mun till mundialog.

Med vänliga hälsningar

Magnus Olsson
Uddatorp AB
www.uddatorp.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 9

2008-04-13, kl 08:55

username

Medlem
#54001

Inlägg: 36

hej!
mitt nya företagsnamn kommer att bli Sofie Fitness, så sofiefitness.se kommer den nya hemsidan att heta.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 9

2008-04-13, kl 10:30

mlundgren

mlundgren

Inlägg: 204

Sofie Sofie Sofie...jag gjorde en domänsök, och såg att du inte köpt sofiefitness.se ännu. Ska vi se om jag hinner köpa den först, så jag kan sälja den till dig sen?







m a o   berätta inte sådana saker innan domänen är din!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 9

2008-04-14, kl 14:09

username

Medlem
#54001

Inlägg: 36

ajdå. tack för tipset iaf, men namnet är inte säkert att det blir än.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat