Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 3 av 3

1 2 3
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Skriva av dator på 1 år?

Inlägg 21 av 25

2007-06-23, kl 12:01

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Tyvärr är tidigare instansers redovisning högst ointressant, bara avslag. Jag hade dator som jag visste att den kunde avskrivas direkt då jag skulle bland annat ge ut en bok om en svensk kvinna som fått den högsta utmärkelsen en kvinna fått utanför GB utav Kung Georg V för tapperhet i tjänst som krigssjuksköterska.  Man vägrade även avdrag för programvara. Allt detta har försenat bokutgivning med 5 år. Deras agerande har för övrigt kostat mig över 10 miljoner så man kan säga att skattemyndigheten har en bromsande inverkan  på företagande.
[email protected] Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 22 av 25

2007-06-23, kl 12:11

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

På den gamla regerings tid diskriminerade man kvinnor. Kommer i dagarna att begära omprövning  om detta och en hel del annat så får vi se om den nya regeringens intresse för småföretagare. Den tidigare hade som målsättning söndra och härska och då är det extra besvärligt att vara småföretagare. När det gäller Regeringsrätten så kan man få prövningstillstånd vilket endast 3-4% får om man gjort något brottsligt eller direkt felaktigt.  I  ett ärende har man varit nöjd till fullo med redovisning men sedan skrivit precis tvärtom. Gör man sådant i det verkliga livet så kanske det är brottsligt men här gäller det ju bara skattemyndigheten och vid förfrågan kan man anmäla personen som då åker upp ett pinnhål.
[email protected]  Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 23 av 25

2007-06-23, kl 17:32

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Jag är, trots att det blivit avslag, intresserad av att läsa domarna. Jag tycker att detta är intressant.

Hälsningar

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 24 av 25

2007-06-24, kl 10:48

stifor

stifor

Inlägg: 386

Lars, spontant tycker jag inte att det låter så konstigt att skattemyndigheten inte ville låte dig direktavskriva en dator om det du använde den till i huvudsak var att skriva en bok i Word eller liknande program. Men vad vet jag, jobbet kanske innebar en massa "hightech"-användande med datorn också.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu


Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 25 av 25

2007-06-24, kl 13:35

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Stig du har helt rätt, för en liten bok behöver man inte dator med avskrivning på ett år. Det är jag fullt medveten om och så var inte fallet för mig och en sak som förvånar mig än mer är att inte programvara inte fick dras av direkt.  Stefan ta kontakt med mig  Numera är datorer så billiga så är det under 10´ så är det direktavskrivning i vissa fall.
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 3 av 3

1 2 3