Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

bokf. google adsense

Inlägg 1 av 4

2008-05-06, kl 21:41

adt

adt

Inlägg: 24

bokf. google adsense

Jag har visat google adsense reklam på några hemsidor. Nu har jag fått en utbetalning från dem och funderar på hur den ska bokföras.

På kontolappen från bankgirot står bara summan och att det kommer från googles kontor på Irland.

Går man in på adsense-sidan finns bara samma sak där, en summa utan moms eller liknande.

Antar att det blir försäljning av tjänst inom EU, men ska man göra något speciellt med momsen? Fiktiv moms?

Borde väl vara fler här som har liknande transaktioner :)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2008-05-06, kl 21:44

adt

adt

Inlägg: 24

För att krångla till det lite till verkar det som att betalningsavsändaren på bankgirot är google irland, men på deras egna betalningsutdrag står det
Google i USA... dock har de angett momsnummer EU372000041  vilket jag antar är ett europeiskt momsnr.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2008-05-06, kl 21:48

quickhelp

quickhelp

Inlägg: 64

Nej, du ska inte bokföra ngn moms.

--
www.quickhelp.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2008-05-06, kl 22:25

Ulf Erik

Ulf Erik

Inlägg: 262

Försäljning av intellektuella tjänster, behandlas i 7 § 5 kap mervärdesskattelagen. Säljer man en sådan tjänst till ett företag inom EG (Goggles dotterbolag eller filial på Irland) är tjänsten momsfri. De har dessutom uppgett ett VAT nr du kan kontrollera om det är giltigt.

Säljer du till en privatperson inom EG ska du ta ut moms.

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat