Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

EF vs AB

Inlägg 1 av 5

2008-05-16, kl 08:17

adt

adt

Inlägg: 24

EF vs AB

Jag driver min enskilda firma vid sidan av en ordinarie anställning, där jag tjänar strax över brytpunkten för statlig skatt.
Jag är inte beroende av inkomsterna i firman, utan de "ligger och skvalpar" på företagskontot, och jag periodiserar så mycket det går. Överskottet beskattas dock varje år, och med den extra skattesatsen.

Jag funderar på om det vore en bra ide att ombilda till ett aktiebolag istället. Då kan pengarna vara innestående i företaget istället för att "tvingas" till beskattning varje år, och om några år kanske användas för att bygga ut verksamheten och helt köra ett eget race.

Med tanke på avskaffandet av revisorsplikten och en trolig sänkning av aktiekapitalet till 50.000 så verkar det lite lockande.

Något man bör tänka på? Är detta en bra ide?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2008-05-17, kl 21:16

Ulf Erik

Ulf Erik

Inlägg: 262

För att mer likställa enskild näringsverksamhet med AB har man infört möjligheter att sprida inkomster över flera år genom periodeseringsfonder och möjlighet att beskatta en del av företagets vinst med 28 % (=bolagsskatten) genom att utnyttja avsättning till expansionsmedel.

Sammantaget kan du i stort erhålla ungeför samma skatteeffekter i din enskilda näringsverksamhet som i ett AB.

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2008-05-18, kl 08:45

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Jag tror ändå att i Stefans fall skulle det vara en fördel med ett AB då det är en del förbehåll i reglerna för avsättning i en Enskild firma.
Ex måste periodiseringsfonderna återföras senast år sex.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2008-05-18, kl 11:36

stifor

stifor

Inlägg: 386

Nu finns det ju andra aspekter när det gäller EF vs AB men ifall det primära är att låta alla årliga intäkter ligga kvar för kommande investeringar är EF att föredra.

I en EF får man göra större avsättning till periodiseringsfond (30 % av resultat innan "lön") än i ett AB (25 % av resultat efter lön) och den avsättningen är helt skattefri i båda fallen.

Tar man inte ut någon lön alls får man i ett AB betala 28 % av resultatet efter periodiseringsfond i skatt, dessa pengar ser man aldrig mer.

Ifall man på motsvarande sätt inte gör något uttag i en EF, får man avsätta hela resultatet efter periodiseringsfond till expansionsfond. På den avsättningen får man betala 28 % i skatt, men dessa får man tillbaka det år man använder pengarna till tex. investeringar.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2008-05-18, kl 12:05

stifor

stifor

Inlägg: 386

Glömde skriva att i AB måste man till skillnad mot EF även ta upp en årlig schablonintäkt på totalt avsatta periodiseringsfonder.

Det är en ränta som är beroende av statslåneräntan och det innebär då att 28 % av detta räntebelopp årligen måste betalas i skatt.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat