Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Privata lån

Inlägg 1 av 3

2004-10-27, kl 15:13

rhodin

rhodin

Inlägg: 3

Privata lån

Hur funkar det med privata lån?
Om jag tagit ett lån privat på t.ex 150.000 före jag startade min enskilda firma bara för att kunna starta upp firman. Dessa pengar skall då gå till min överlevnad så som mat räkningar samt investeringar i företaget under den tid som det tar att få igång verksamheten tills inkomsterna ökar.

När jag sen har inkomster som täcker min överlevnad mm. kan jag då ta av företagets vinst och betala tillbaka lånet. Eller gör jag det med "mina egna" pengar (efter skatt).

Ursäkta om frågan är dum, är inte så bevandrad i det ekonomiska ;-).

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2004-10-27, kl 15:46

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Den delen av lånet som använts i firman för firmans kostnader kan du ta ut igen, det du använt för din egen överlevnad måste du ta ut som skattde pengar

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2004-10-27, kl 20:11

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Både ja och nej. I enskilda firmor använder man sig av något som heter räntefördelning istället. Det innebär att om du som ägare har mer än 50.000 i fordran på ditt företag så får du räkna ut en viss ränta på dessa pengar och föra dom från näring till kapital. Motsvarande gäller om du är skyldig ditt bolag mer än 50.000 då du får en ränteintäkt i näring och en avdragsgill ränta i kapital. Har du ett AB så kan du räkna med ränta på vanligt sätt på kapital du lånar ditt bolag.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat