Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Teknik

Värdering av hemsida?

Inlägg 1 av 3

2007-10-02, kl 23:11

username

Pontus

Inlägg: 11

Värdering av hemsida?

Jag driver en större hemsida (worldofwar.se) och den är just nu till försöljning. Får jag ett vettigt bud så säljer jag, i annat fall kommer jag försöka utveckla den mer på egen hand.

Iaf, sidan har denna statistik:
Augusti månad enligt Google analytics:
44 000 unika besökare
720 000 sidvisningar
5 sidor/besök
5 min snittid/besök

Vad kan denna sida vara värd? Var ska jag vända mig för att få en värdering av sidan (billigt/gratis)?

Jag undrar också, om sidan inte blir såld, var jag kan hitta partners till ett communityprojekt? Då tänker jag främst på en person som kan hjälpa till att koda sidan, som kan engagera sig i sidan och som är handlingskraftig.

Mvh,
Pontus

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2007-10-03, kl 09:36

username

Fredrik
Stigsson

Inlägg: 11

Värderingen av en hemsida eller ett företag utgår ifrån vad man kan få för avkastning på sin investering. Jag antar att den största inkomstkällan på er hemsida är annonser. Det är den framtida avkastningen som är det intressanta. Nyckeln till värdering är vinsten per år eller kassaflödet per år. Vinsterna eller kassaflödet diskonteras till dagens datum med hjälp av ett avkastningskrav som också kallas för kalkylränta. En marknadsmässig lön för det arbete som behöver utföras på hemsidan måste räknas bort från intäkten. Ett orosmoment är hur många som kommer spela World of Warcraft i framtiden. Se till att förbereda med bra information om besökstatistik och intäkter för hemsidan från starten.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2007-10-07, kl 11:52

username

Fredrik
Stigsson

Inlägg: 11

Hej!
Ett tips för att kunna tjäna mer pengar på er sida är att använda er av google annonser istället. Anmäl er till google adsense och placera annonser på sidan. Med google annonser på sidan får ni annonser som anpassas till innehållet på hemsidan. Det här kan ge er mer relevanta annonser och högre annonsintäkter. Ni har kämpat hårt med hemsidan och för att få en bra värdering av hemsidan så bör ni testa det här med google adsense. Personer eller företag som köper andra företag är enbart intresserade av hur mycket pengar de kan tjäna. Jag hoppas det går bra för er och önskar er lycka till.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat