Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Hur kontakta ÅF?

Inlägg 1 av 9

2007-07-01, kl 17:07

username

Borttagen
medlem

Inlägg: 8

Hur kontakta ÅF?

Vill nå ut till återförsäljare med mina produkter och undrar nu hur man ska gå tillväga?
Finns det något mer accepterat/uppskattat sätt, mail, brev med prover, ringa, besöka butiken och visa upp produkter, annat?

Har läst någonstanns att "försäljning/reklam" via mail är olagligt men det var en gammal länk jag hittade om det, om det nu överhuvudtaget var sant. Är det fortfarande så och är det bara i Sverige, hur är det med andra länder?

Brev med prover blir ju så klart väldigt dyrt, helst om det ska skickas utomlands.

Att besöka butiken kan bli pressande och krystat och inte leda till något vidare intresse känns det som. Sen är det ju väldigt begränsat till vart man har möjlighet att åka.

Är det någon som kan komma med tips och råd skulle det uppskattas!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 9

2007-07-04, kl 10:12

username

Borttagen
medlem

Inlägg: 8

Så många klick men ingen som har något råd att komma med?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 9

2007-07-04, kl 15:21

username

Medlem
#49430

Inlägg: 43

Hej Therese,

Jag är också ute efter återförsäljare till mina produkter.

I mitt fall kan jag säga att i nästan alla fall då jag har lyckats skaffa ÅF har det varit pga ett personligt möte där jag visade upp mina produkter.

Om du inte kan resa runt i Sverige kan du ställa ut på mässor. Det är dyrt och ger inte alltid resultat men ibland fungerar det.

Vi ställde ut på Skönhet & Hälsa - en mässa i Sollentuna i april och fick bra respons.

Just Skönhet & Hälsa var en s.k. konsumentmässa, där man kan sälja till allmänheten och vi sålde tillräckligt för att betala för monterhyran, mm. Så det gick ihop i alla fall.

Att mejla (email) till okända är inte tillåtet och kallas Spam. Ingen vill ha spammejl och jag tror att du bara retar upp mottagaren istället.

Om jag förstår lagen rätt får du mejla till [email protected] där xxxx är bolagets namn. Men jag tror sällan att man kommer att lyckas övertyga rätt person med en mejl till info-adressen.

Har du en webbsida ? Du kan alltid annonsera din sajt på sökmotorerna (google, Yahoo, mm).

Jag vet inte om detta hjälper dig.

Brendan
Nagelbolaget.se
0707-330555

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 9

2007-07-04, kl 15:25

username

Medlem
#43161

Inlägg: 9

Jag åker runt till de som jag vill ska bli kunder och lämnar reklam på plats och försöker boka in möte.Ringer och frågar om jag får skicka länk till hemsida på produkterna som jag vill sälja-försöker boka möte. Står på fackmässor- försöker boka möte.
 
har alltid vistikort och broshyrer med mig även privat i fall det blir läge att ge någon intresserad. Finns en bok som heterGerillaföretagaren däer man får massor med tips, den har jag köpt och använt mig utav.

Lycka till  MvH/Camilla

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 9

2007-07-04, kl 15:31

username

Daniel
Johansson

Inlägg: 274

Du har ju www.hitta.se / www.google.se / www.eniro.se .

Skriv in lämpliga sökord och kontakta de aktörer som du träffar, och som du anser potentiella..

Ring, e-posta eller besök dom. Om du besöker dom får du även en bra känsla för vilka ambitioner det finns.

// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 9

2007-07-04, kl 17:17

adt

adt

Inlägg: 24


Att mejla (email) till okända är inte tillåtet och kallas Spam. Ingen vill ha spammejl och jag tror att du bara retar upp mottagaren istället.





Vad som är spam varierar med mottagaren. En ÅF vill nog gärna ha information om produkter att sälja vidare, medan jag inte skulle vilja ha det. "Ham" för ÅF, "spam" för mig.

Om man dessutom skriver individuella brev till de man kontaktar tror jag inte det är några problem, vare sig legalt eller irritationsmässigt. Alla vill ju göra bra affärer!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 9

2007-07-04, kl 20:20

username

Borttagen
medlem

Inlägg: 8

Tack alla för svar!

Då har jag fått lite kött på benen så att säga.

Mässor ställer vi ut på, fast inte så många som man skulle vilja, minsta pojken är 8 månader så det kommer öka ju äldre han blir.

Har inte några problem att hitta återförsäljare utan har relativt stor koll på marknaden, frågan är hur man får alla att se mitt företag och produkterna.
Men man får väl acceptera att allt tar sin tid och inte händer över en natt ;-)

Bra att få veta att mail inte är så uppskattat, men blev lite förvirrad där, det är olagligt att maila fast inte om man skickar till info@(butikensnamn) då ska det vara ok?



Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 9

2007-07-04, kl 20:43

username

Daniel
Johansson

Inlägg: 274

Ja, alltså det är olika regler för privatpersoner och företag.. Du får skicka ett mail med en länk eller liknande som mottagaren kan använda sig av för att avregistrera sig. Du kan även skriva att man kan svara på mailet och ange "NEJ TACK, INGA FLER MAIL" i ämnesraden..

// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 9

2007-07-05, kl 00:21

Westberg

Westberg

Inlägg: 6

Hej Therese,
säljcoacherna säger följande;
1. Skicka ett mail till inköparen/marknadsansvarig/vd eller annan person som du tycker lämplig där du förklarar kort vad nyttan är för kunden och att du har för avsikt att kontakta personen i fråga för att boka in ett möte.
2. Ring upp personen, hänvisa till mailet (om han/hon inte kommer ihåg mailet eller inte läst det berätta kort vad det handlar om och kundnyttan). Försök att boka in ett möte, fastna inte i att berätta för mycket om din produkt/tjänst utan huvudmålet med samtalet är att få komma till kunden och där berätta mer.
3. Om du har varit skicklig så får du komma på ett kundbesök och där är det den vanliga SPIN som gäller.
Det finns massor av säljkurser/litteratur mm som du kan skumma igenom i sommar som förenklar det här och reder ut lite vad som är populärt och inte populärt. Ett personligt mail innan samtal kommer med all säkerhet inte att missgynna dig. Gör din hemläxa och var väl påläst om det företag du vill göra affärer med. Dom måste se sin nytta med affären - visa dem det.
Lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat