Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bil på företaget

Inlägg 1 av 3

2007-11-17, kl 19:37

username

Medlem
#48875

Inlägg: 9

Bil på företaget

Har en anställning med lön över brytpunkten, ca 350.000. Utöver detta en EF med ett resultat i år på 250.000.

Vilka möjligheter finns det att minska skatten, lägger 65-70% i skatt. Vad kan jag göra med expansionsfond och pensionssparande?

Säg att jag köper en bil på förtaget för 150.000 kr (Volvo V70), vad blir kostnaden för denna och hur påverkar det resultatet? Vilket förmånsvärde blir det för privat körning?

En annan fråga, på beg bilar som det står "avdragbar moms", kan man då dra av momsen när man köper bilen på företaget.

Hur lång blir avskrivning på en bil och hur bokför man köpet samt avskrivningen.

Tacksam om någon som är insatt kunde reda ut detta med bil på företaget.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2007-11-18, kl 02:07

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Det här med avdragbar moms på bilar gäller sådana med beteckning 20-30 Bilar med delad hytt. Att ha en egen bil privat kan vara en lösning och köpa en bil på företaget. ett annat sätt kan vara att starta ett lettiskt företag och vill du ha råd så finns jag på [email protected]     Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2007-11-18, kl 02:53

username

Kent

Inlägg: 204

Om man ska ha möjlighet att dra av momsen på en firmabil är det typ pickup eller lastbil som gäller. Inte ens en liten skåpbil typ Peugeot Partner har avdragsgill moms. För personbil är det inte heller möjligt. Nackdelen med en pickup är att om  man är hantverkare och har en massa verktyg och annat vill man ju kunna låsa in detta. Har man då en kåpa över flaket gäller trots detta inte försäkringen och då är detta inte något alternativ. Leasar man däremot sin bil, oavsett om det är en personbil eller inte, har man möjligheten att dra av halva momsen på leasingkostnaden. Det är därför som leasing är så populärt bland företagare. Sen finns det ytterligare ett kriterium som måste uppfyllas. Bilen får inte vara "momsdöd". Med detta menas att den måsta ha varit ägd av ett momsregistrerat företag tidigare och inga privatpersoner får finnas i dess historia. Bilfirmorna brukar ha koll på detta.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat