Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Fördelning av vinst i EF

Inlägg 1 av 4

2007-04-06, kl 20:19

username

Medlem
#48875

Inlägg: 9

Fördelning av vinst i EF

Har en EF samt en fast anställning. Tjänar över brytpunkten på den fasta anställningen. Mina frågor:

1) Om jag gör en vinst på 100.000 kr efter kostnader, vad blir kvar då? Har 30 karensdagar, kommunalskatt 32% + statlig skatt 20%. Säg att jag tar ut allt i lön.

2) Vad krävs för att betala ut lön till frugan på företaget? Är det bara att bokföra eget uttag och i deklarationen dela upp vinsten på båda, 50/50 eller annan fördelning?

3) Ta som exempel att vi delar på vinsten, 50.000 kr var som resultat på N1 i deklarationen, vad får vi ut då var och en?

4) Tjänar vi på detta genom att få lägre skatt och är det okej att göra så för skatteverket. Vi arbetar naturligtvist båda i företaget om ovanstående verkställs.

Tacksam för svar, visa gärna hur man räknar fram resultaten.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2007-04-07, kl 19:49

stifor

stifor

Inlägg: 386

Har gjort registreringar
i eFRedo och fått ut resultat enligt nedanstående. De grundar sig på
att du tjänar 360.000, frugan tjänar 240.000 och ni har en
kommunalskatt på 32.05 %. Inkomstår 2007.





1. Du får kvar 41.771


Ifall du avsäter till periodiseringsfond får du kvar 59.240




2. Ja, du gör det i inkomstdeklarationen, frugans ersättning får dock inte överstiga "marknadsmässig lön".





3. Du får kvar 20.885, frugan får kvar 27.374.


Ifall ni avsätter till periodiseringsfonder får du kvar 29.648 och frugan får kvar 34.179.


4. Ja, ni tjänar på det, se siffror ovan, och det är OK.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu



Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2007-04-08, kl 13:12

username

Medlem
#48875

Inlägg: 9

Tack för ett snabbt svar. Går det att ladda ned en demo på eFRedo och själv räkna på skatten?

Genom att dela på resultatet 50/50 kan vi alltså minska skatten från 58% till 52%.

Jag står som ägare till företaget (EF) och har FA-skatt men vad jag förstår av dig så kan frugan ingå i firman och vi kan dela upp resultatet mellan oss. Krävs det inga papper för detta, räknas frugan som anställd eller delägare eller hur funkar det?

Räcker det med den N1-blankett jag deklarerar, eller behöver frugan en egen N1-blankett?
Behöver hon också en FA-skattsedel?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2007-04-08, kl 16:57

stifor

stifor

Inlägg: 386

En fullversion av eFRedo laddar du ned från www.enskildfirma.nu. Den är begränsad till att bokföra i en period om max 60 dagar, därefter kostar den 460 kr per år. Att laborera med skatteuträkningen kan du dock göra utan någon kostnad hur länge som helst.

Att dela upp resultatet ifall den andre maken har lägre inkomst är fördelaktigt.

Frugan räknas som medhjälpare i firman, inte anställd. Det krävs inga papper för det.

Frugan ska deklarerera på en egen N1-blankett. I din N1 för 2007 års taxering ska du ta upp hennes andel i ruta 814 och hon ska ta upp motsvarande andel i sin N1 i ruta 813 (hon ska inte skriva några belopp i rutorna ovanför).

Frugan behöver ingen FA-skattsedel.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu



Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat