Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Fakturera utan moms

Inlägg 1 av 6

2007-07-26, kl 15:53

username

Medlem
#48875

Inlägg: 9

Fakturera utan moms

Hej,

Om man ska faktura en kund som inte är momspliktig (inom vården), kan och får man då ange fakturan utan moms? Jag har en EF och kunden gäller ett AB.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2007-07-26, kl 18:31

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Huruvida kunden är momspliktig eller ej har i det sammanhanget ingen betydelse. Det är du som säljare som är skattskydlig för momsen och det huruvida du är momspliktig eller ej som avgör om det ska vara moms på fakturan eller inte.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2007-07-26, kl 20:48

username

Medlem
#48875

Inlägg: 9

Okej då vet jag, tack för svaret.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2007-07-30, kl 00:47

adt

adt

Inlägg: 24

Karin,

Är det inte typen av vara/tjänst som avgör om moms ska faktureras?

Se t.ex. sid 26 i momsbroschyren; "Varor och tjänster som tillhandahålls vårdtagare som ett led i sjukvården är också momsfria."


Så om man utför en tjänst åt en vårdtagare, men fakturerar t.ex. Försäkringskassan eller ett vårdföretag, så borde inte moms läggas på som jag tolkar det.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2007-08-01, kl 19:51

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Vid vissa tillfällen faktureras utan moms.

[email protected]   Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2007-08-03, kl 16:52

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Stefan Alfredsson: Karin,

Är det inte typen av vara/tjänst som avgör om moms ska faktureras?

Se t.ex. sid 26 i momsbroschyren; "Varor och tjänster som tillhandahålls vårdtagare som ett led i sjukvården är också momsfria."


Så om man utför en tjänst åt en vårdtagare, men fakturerar t.ex. Försäkringskassan eller ett vårdföretag, så borde inte moms läggas på som jag tolkar det.
Det är ju riktigt men jag svarade frågeställaren direkt på hans urprungliga fråga. Huruvida ens egna varor eller tjänster är momspliktiga eller ej det har man ju en gång tagit ställning till när man registrerade sig på skatteverket. Är man då momsredovisningskyldig så fakturerarar man alla sina varor och tjänster med moms oavsett om mottagaren av fakturan sedan kan lyfta momsen eller ej. Är man tvärtom ej momsredovisningsskyldig så fakturerar man utan moms och mottagaren har då heller ingen moms att lyfta. Sedan kan man naturligtvis ha en blandad verksamhet och fakturera vissa tjänster med moms och vissa utan, men fortfarande är det ett ställningstagande man varit tvungen att göra långt innan det är dags att fakturera.
PS Viktigt att tänka på är att man, om man har en blandad verksamhet där ex 50% är momsfritt så har man bara rätt att lyfta 50% av den ingående momsen på fakturor man får som berör hela verksamheten ex telefoner, bokföring, hyror mm.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat