Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Enskild firma

Inlägg 1 av 7

2006-12-25, kl 10:47

username

Tiina

Inlägg: 17

Enskild firma

Hur mycket kostar start av enskild firma? Förstår inte riktigt avgifterna som är uppräknade på bolagsverket. Går det att få hjälp med all pappersexercis såsom tex bokföring till låg kostnad eller är det enklare än vad man tror så jag klarar det själv?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2006-12-25, kl 11:42

edeving

edeving

Inlägg: 16

I praktiken kostar det inte en krona att starta egen firma, du behöver bara ansöka om F-skattesedel hos skatteverket, eller ännu bättre, FA-skatt. Men vill du vara registrerad hos bolagsverket med skyddat namn i ditt län kostar det 1000:- som ej är avdragsgillt.
Beträffande pappersexercisen så finns det mängder med information på nätet om bokföring, samt en uppsjö forum där du snabbt får svar på frågorna du har.
Visst kan du leja bort allt, och om det är en låg kostnad eller inte beror helt på vilken omsättning du har. Omsätter du 50-100.000:- i månaden så svider inte en tusenlapp lika hårt som om du omsätter 15.000:-
Jag förmodar att din firma kommer vara ganska liten i början och ett proffs kanske har göra 4-5 timmar i månaden med din bokföring. Du kan hitta de som gör det för 250-270kr i timmen, så räkna runt dryga tusenlappen för bokföringen.

Personligen köpte jag boken "Bokföring" av Björn Lundén och hängde på forum några timmar innan jag själv kunde hanka mig fram med mina papper. Visst, det tar tid med varje verifikation i början, men efter ett tag går det lättare.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2006-12-25, kl 18:48

username

Tiina

Inlägg: 17

Tack för hjälpen Mathias! Ni som har fler tips för en riktig novis så lämna gärna dom.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2007-01-01, kl 19:29

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Kollade lite på SPCS nya program för egenföretagare. Tycker det verkade som ett bra program för att sköta fakturering, bokföring och deklarationen i.
Ok programmet har vissa brister men för ett företag i början bör det räcka.

http://www.vismaspcs.se/butik/default.asp?tillsida=prod&sku=FIRMA.NEDL

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2007-01-01, kl 20:07

username

Tiina

Inlägg: 17

Tack Hans! Hittade också programmet och det verkade kanon till dess att jag hittade texten:
Visma Enskild Firma är konstruerat för företag med verksamhet inom Sverige, gäller både inköp och försäljning. Det kan inte hantera moms som ska anges i andra fält i momsavsnittet på blankett N1 för inkomstår 2006 än 77, 114, 115, 889 eller 890. Det kan inte hantera moms som ska anges i andra fält på en momsdeklaration för inkomstår 2007 än 05, 06, 10, 11, 12, 30, 31, 32, 41 eller 42.
 
Jag vet inte om kan använda programmet eftersom kanske 90 % av mina varuinköp kommer att ske utanför Sverige. Annars hade det passat mig perfekt för min verksamhet kommer var jätte liten och drivas på fritiden via en webbutik. Kan jag eller kan jag inte använda programmet, vad tror ni?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2007-01-01, kl 20:18

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Hej Tiina. Jo det var just vad jag upptäckte också. Jag köper en hel del tjänster i USA och andar EU länder.
Och tyvärr hittar jag inget sätt att komma runt det hela.
Är ju lite kass då dessa momskostnader ändå tas upp och dras av så summan blir 0.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2007-01-01, kl 20:43

username

Tiina

Inlägg: 17

Visst är det tokigt. Såg även att Unicell har kommit ut med en ny mini version av sitt UNI_BAS och jag tror det är samma sak där.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat