Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Marknadsföring & Reklam

hur göra vid namnbyte?

Inlägg 1 av 8

2008-05-03, kl 19:51

username

Tobias
Eriksson

Inlägg: 23

hur göra vid namnbyte?

Hej jag är i färd med att köpa ett café i staden där jag bor, jag tror verkligen på att det här företaget dock så är det ett litet problem som jag har. Det är så att cafeét bär namnet av ägaren vilket ju inte är så roligt och han har marknadsfört sig ganska hårt senaste året och min fråga är hur ska man byta namn på smidigast sätt utan att röra till det öfr kunder i marknadsföringen från min sida vill ju inte att folk ska tro att det är ännu ett ställe som har öppnat utan att det är samma ställe som drivs vidare i samma stil!

mvh T

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2008-05-04, kl 13:27

Coachen

Coachen

Inlägg: 28

Tobias, att ta över ett etablerat företag med ett känt varumärke är värt otroligt mycket. Svårt att säga hur mycket!
Att som ny ägare göra stora förändringar med namn, inredning, menny etc kan få förödande konsekvenser, men kan också göra så att du kan locka till dig nya kunder.

Lär känna dina kunder, bygg relationen, ta reda på vad det är som är viktigt för dem (och kanske andra, de som går någon annanstans). Därefter kan du lägga in mindre förändringar eftersom.

Vill du bolla fler tankar och få fler råd och idéer tillbaka så är du välkommen att höra av dig.
Sten-Ove

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2008-05-04, kl 19:09

username

Tobias
Eriksson

Inlägg: 23

Ok tack för svaren! jag har varit lite inne på att behålla namnet första tiden, men hur man än gör så kommer ju bytet någon gång...hade det varit ett mer neutralt namn hade de inte gjort nåt men nu när det bär namnet s*****s café känns det lite tråkigare :)

Christine: tack för tipsen, eftersom det handlar om ett café och då inga direkta företagskunder på det sättet är det kanske svårare att hjälpa till för er?

tar gärna emot fler tips och åsikter.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2008-05-05, kl 02:28

Scandia

Scandia

Inlägg: 22

I Göteborg finns ett välkänt cafe på Avenyn som hette Paley's som bytte ägare. Namnet är så väl inarbetat så de flesta Göteborgare vet var det ligger och många har varit där nån gång likväl som det finns otroligt många stammisar. När den "nya" ägarinnan tog över för ett antal år sedan ändrade hon namnet till "Eva' Paley's" för att på så sätt behålla det gamla namnet samtidigt som hon satte dit sin egen prägel på det. Bara ett exempel på hu andra har gjort.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2008-05-05, kl 13:37

username

Tobias
Eriksson

Inlägg: 23

Kent Porsborg: I Göteborg finns ett välkänt cafe på Avenyn som hette Paley's som bytte ägare. Namnet är så väl inarbetat så de flesta Göteborgare vet var det ligger och många har varit där nån gång likväl som det finns otroligt många stammisar. När den "nya" ägarinnan tog över för ett antal år sedan ändrade hon namnet till "Eva' Paley's" för att på så sätt behålla det gamla namnet samtidigt som hon satte dit sin egen prägel på det. Bara ett exempel på hu andra har gjort.

Detta är en mkt bra lösning om det hade varit möjligt att få till ett sådant tillägg...är mkt missnöjd över detta problem.:) såpass att jag överväger ett köp. hehe

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2008-05-19, kl 21:03

username

Tommy
Christiansen

Inlägg: 19

Eller ett par bokstäver i början...

Tobbes och S*****'s Cafe

???

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2008-05-27, kl 16:52

username

Tobias
Eriksson

Inlägg: 23

bra tips där! de ska jag klura lite på...tackar

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2008-05-27, kl 22:41

and

and

Inlägg: 155

En resturangägare jag känner bytte namn när han köpte. Han skickade ut direktreklam till hela stan och talade om att de "Har ny ägare, nytt namn, men samma goda mat och trevliga lokaler". Detta fungerade utmärkt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat