Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Marknadsföring & Reklam

Använda andra företags namn i marknadsföring.

Inlägg 1 av 5

2007-12-17, kl 10:08

username

Hans
Erik

Inlägg: 9

Använda andra företags namn i marknadsföring.

Säg att jag har ett företag som målar volvo-bilar gröna (som exempel), får jag då använda Volvo's namn i min marknadsföring? T.ex. att ha flygblad där det står "vi målar din Volvo grön"?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2007-12-17, kl 10:18

Silvin

Silvin

Inlägg: 123

Man får använda andras företagsnamn i marknadsföring, däremot ska man akta sig för hur man gör det. Du får t.ex. ange andras företagsnamn om du marknadsför en prisjämförelse där ditt företag är billigare än det andra. Något förenklat.

Skulle ditt företag hålla på med att just måla volvo-bilar gröna så skulle jag nog inte se något hinder mot att du använder volvos namn där. Däremot får du inte dra "otillbörlig fördel av annan näringsidkares varumärke eller renommé" - så kallad renommésnyltning. Så det kan anses ligga lite i gränslandet.


Nedan får du det stycke ur marknadsföringslagen som kan anses vara relevant, taget från: 
http://www.notisum.se/index2.asp?iParentMenuID=236&iMenuID=314&iMiddleID=285&top=2&sTemplate=/template/sok.asp?DokTyp=1
8 a § En näringsidkare får i sin reklam direkt eller indirekt peka ut en annan näringsidkare eller dennes produkter, bara om jämförelsen
1. inte är vilseledande,
2. avser produkter som svarar mot samma behov eller är avsedda för samma ändamål,
3. på ett objektivt sätt avser väsentliga, relevanta, kontrollerbara och utmärkande egenskaper hos produkterna,
4. inte medför förväxling mellan näringsidkaren och en annan näringsidkare eller mellan deras produkter, varumärken, firmor eller andra kännetecken,
5. inte misskrediterar eller är nedsättande för en annan näringsidkares verksamhet, förhållanden, produkter, varumärken, firma eller andra kännetecken,
6. i fråga om varor med ursprungsbeteckning alltid avser varor med samma beteckning,
7. inte drar otillbörlig fördel av en annan näringsidkares varumärkes, firmas eller andra känneteckens renommé eller varas ursprungsbeteckning, och
8. inte framställer en produkt som en imitation eller kopia av en produkt som har ett skyddat varumärke eller firma.
   Vid en jämförelse som avser ett särskilt erbjudande skall det på ett klart och entydigt sätt framgå när erbjudandet upphör att gälla eller, om det särskilda erbjudandet är beroende av tillgången på produkten, de begränsningar som då gäller för det. Om det särskilda erbjudandet ännu inte har börjat gälla, skall det klart och entydigt också framgå när specialpriset eller de andra särskilda villkoren börjar gälla. Lag (2000:129).

Per Silvin

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2007-12-17, kl 10:40

username

Hans
Erik

Inlägg: 9

Tusen tack för svaret! Mitt exempel (måla volvobilar gröna) är ett rätt bra exempel på hur jag ämnar formulera min marknadsföring och när jag tittar på lagtexten kan jag nog inte se hur detta inte skulle vara tillåtet. Det är viktigt dock att jag vet precis hur det ligger till. Finns det kanske någonstans man kan ringa och fråga?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2007-12-17, kl 11:01

Silvin

Silvin

Inlägg: 123

Du kan ringa lämplig jurist i din närhet. Beroende på juristens inställning och din juridiska förståelse så har åtminstone alla jurister jag rådfrågat via telefon alltid gjort det gratis. Aldrig tagit mer än en kvart.

Annars finns även www.lawline.se < där svenska juridikstudenter svarar gratis på frågor. Vet dock inte hur snabbt det går.

Per Silvin

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2007-12-17, kl 13:29

username

Hans
Erik

Inlägg: 9

Tack, jag har ställt min fråga på lawline, hoppas det går rimligt fort.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat