Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bra bank?

Inlägg 1 av 11

2007-06-13, kl 11:56

username

Medlem
#51434

Inlägg: 27

Bra bank?

Hej!
Jag ska starta ett företagskonto med bank- eller plusgiro samt checkkredit, för en enskild firma. Har ni tips på bra banker? Funderade på Swedbank, men deras webbplats verkar strula; inget gott tecken. Vill även ha ett företagskort kopplat till någon av de internationella betalningssystemen. Samt en smidig internetbank med enkla sammanställningsmöjligheter som kontoutdrag mm.

Använder Skandiabanken privat, men de har tyvärr inte dessa företagstjänster i dagsläget.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 11

2007-06-13, kl 13:06

smyckorama

smyckorama

Inlägg: 5

Jag har mitt konto hos Plusgirot vilket jag tycker fungerar mycket bra! Har man ett plusgirokonto behöver man inte ha något annat  konto. Det finns ett vanligt kontonummer som du kan använda där det behövs och vill du ha även ett bankgironummer så kan du koppla till det gratis. Kopplat till kontot har jag även ett MasterCard Business.
Jag gör många utlandsbetalningar och det funkar bra, jag sköter allt via internetbanken. Telefonsupporten är också den bra, snabbt och trevlig personal.
Jag vet dock inget om check-kredit eftersom jag inte har det själv men det står säkert något om det på deras hemsida www.plusgirot.se eller ring och hör med dem.

Lycka till!
MVH Linda

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 11

2007-06-13, kl 13:53

Edith400

Edith400

Inlägg: 16

Handelsbanken  har ett bra start paket för enskild firmor

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 11

2007-06-13, kl 16:34

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Jag använder Swedbank då jag redan hade huslånen där. Fungerar mycket bra.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 11

2007-06-13, kl 19:11

username

Medlem
#51434

Inlägg: 27

Tack för era svar. Och ni som har fler råd o tips, skriv gärna! Nu funkar Swedbanks sajt igen, antar att det var tillfälligt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 11

2007-06-14, kl 10:55

stifor

stifor

Inlägg: 386

Urban, genom att du har enskild firma så betraktas du som privatperson.

Därmed kan du öppna ett privatkonto i Skandiabanken för dina firma-transaktioner och utnyttja alla möjligheter som ingår i det (betalningar, kredit utan någon grundkostnad mm). Du får antagligen även mycket bättre ränta än vad du får på ett annat företagskonto.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 11

2007-06-14, kl 11:08

username

Medlem
#51434

Inlägg: 27

Tack, Stig. Har tidigare pratat med Skandiabanken.  De har ju inte bankgiro/plusgiro, och jag tycker också deras gränssnitt för kontoutdrag är ganska fattigt. Möjl.vis kan man använda deras kontokredit som checkkredit.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 11

2007-06-14, kl 13:11

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Plusgiro fd postgiro har jag haft över 40 år fungerar utmärkt, Den enda bank jag inte sätter min fot i är Handelsbanken.
[email protected] Start av företag och ekonomistyrning.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 11

2007-06-14, kl 14:15

stifor

stifor

Inlägg: 386

Plusgirot tycker jag fungerar bra när det gäller att registrera utbetalningar (koddosa). Jag har även tjänsten Eredovisning som innebär att jag via ett extra internetgränssnitt (utan koddosa) kan gå in och skriva ut kontoutdrag från in- och utbetalningar som betalats till plusgironumret, mycket bra.

Jag har även ett bankgironummer till kontot vilket är bra, MEN kontoutdrag för dessa bankgiro-inbetalningar går inte att ta ut genom Eredovisnings-tjänsten. För att identifiera och skriva ut dessa måste jag gå in via Plusgirot (med koddosa), inte alls bra. Har påtalat det ett antal gånger senaste åren men inget verkar hända.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu


Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 11

2007-06-14, kl 14:41

username

Medlem
#51434

Inlägg: 27

Swedbank lär visst ha ett e-redovisningssystem, nån som provat det?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2