Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

dra av moms på bil inköpt till firma

Inlägg 1 av 6

2004-10-30, kl 20:31

username

Thomas
Lomvall

Inlägg: 7

dra av moms på bil inköpt till firma

Hej!
Jag har en bilrekondfirma och funderar på att ev köpa en bil och ha som reklampelare (med dekaler och sådant) bilen är väldigt speciell och kommer definitivt att fylla sitt syfte.

Frågan är: Får jag dra av momsen på inköpet av bilen? Det är en vanlig personbil det handlar om. Jag hade även tänkt använda bilen privat fast det talar man kanske tyst om? :)

Annars kan jag köpa bilen och ha den till försäljning med dekalerna på och på så sätt få dra av momsen?

Firman är av typen enskild firma.
Mvh Thomas

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2004-10-31, kl 00:27

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Nej, du får inte dra av momsen på bilen om det är en personbil. Sedan hjälper det nog inte mycket om du "talar tyst" om att du tänker använda bilen privat det lär bli förmånsvärde ändå. Den enda gången du kan slippa undan förmånsvärdet är om du privat äger en annan bil och den är bättre än den du har i firman.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2004-10-31, kl 01:25

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Halva momsen får dras av om bilen leasas och även om det är en bil med kapad hytt 20 30 har jag för mig att betäckningen var för dessa bilar, Tidigare var det även bilar som vägde över 3000kg men tog man bort 1988 och ersatte med mer än3500 kg men för detta behöver man ett annat körkort nämligen för lastbil och då räknas det inte längre som bersonbil, När det gäller att köra privat utan att ta upp det om det är mer än 100 mil/ ska du akta dig för. När jag tidigare satt i skattenämnd kunde vi lätt kolla när det uppgavs ett visst antal körda mil med bilregistret och det är bara de riktigt dumma som gör sådant med polisanmälan som resultat.
Lars
Abi Design
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2004-10-31, kl 19:10

username

Ronny
Pettersson

Inlägg: 13

*Är det en beg bil som du köper av en privatperson får du inte dra momsen hela beloppet ses då som investering.
*om ditt företag leasar en bil får får 50% av den ingående momsen dras av. om du köper en får du inte dra någon moms.
*hela momsen får också dras av om det är en delad bil där lastutrymmet är separerat från hytten med luft i mellan hytt och lastutrymme.
*Hela momsen på inköp av bil får endast dras av om du bedriver yrkessmässig trafik som tex. persontransporter

Förmånsvärde kommer du nog få leva med.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2004-11-01, kl 07:58

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Det är iofs rätt att man får lyfta halva momsen på en leasingbil men det gäller alltså på själva leasingavgiften. När det är dags att lösa ut bilen så kan man inte lyfta någon moms, det gäller alltså att ha så stora avgister som möjligt och så lågt restvärde som möjligt för att få maximalt momsavdrag.
En annan förutsättning är att det är en ny bil, har den varit ute tidigare hos en privatperson så kommer det inte att finnas någon moms med på fakturorna. Det beror på reglerna för marginalmoms som gör att inte leasingbolaget kommer att ha rätt att lyfta moms och därför inte heller kommer att fakturera med moms.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2004-11-04, kl 22:39

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Jag förstår inte din fråga. Ett AB och en enskild firma är inte alls samma sak även om det bara finns en ägare till AB:et. Ett AB är en egen person som själv äger saker, sluter avtal och påtar sig ansvar för skulder, en enskild firma är inte på något sätt skiljd ifrån sin "ägare" dvs privatpersonen. Ett AB kan du sälja men inte en enskild firma.
Vilka regler är det du menar skulle vara annorlunda när det gäller bil om det är ett AB eller en enskild firma?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat