Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokföring av inventarier

Inlägg 1 av 2

2008-03-12, kl 23:39

username

Hannah
Thern

Inlägg: 1

Bokföring av inventarier

Jag ska köpa in en moped till min verksamhet och undrar nu lite över hur jag ska bokföra detta. Jag har tidigare lagt in en inventarie i företaget (dator, vid start) men den hade jag sedan innan och den behövdes därmed inte bokföras som en utgift. Jag kommer köpa in mopeden med mina egna pengar, med andra ord göra en insättning av företagarens egna pengar, men frågan är då den om jag ska bokföra både inventarieköp och inköp av mopeden. Gör jag det blir det väl dubbla kostnader i bokföringen? Jag tycker att det borde vara så att jag ska bokföra båda i och med att det är en tillgång OCH en utgift.

Sen undrar jag under vilken utbetalning jag ska bokföra mitt mopedköp, bensinutgifter, trafikförsäkring etc. Jag har Visma Spcs Enskild Firma som bokföringsprogram och där finns en del val men långt ifrån alla kan jag tänka mig. Ett av valen är Bilutgifter eller något liknande, ska jag kanske använda mig utav det eller är det övriga utgifter som gäller? Det är så himla svårt att veta vilket som gäller.

Någon som vet om Skatteverket har information om allt detta?

Otroligt tacksam för svar!!
/Hannah

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2008-03-13, kl 07:32

username

Ingela
ingela.repo

Inlägg: 173

Mopeden kan du bokföra som inventarie, en tillgång, som motkonto använder du egen insättning, tex 20xx. Om du betalar den själv med egna pengar.
Kostnaderna lägger du under 5xxx-kontona , kika i din kontoplan on du hittar något som passar, det viktigaste är att du bokför mopedens kostnader på samma kostnadskonto.
Hör gärna av dig igen om du har fler undringar
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat