Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Affärsidéer

Starta-upp företag?

Inlägg 1 av 11

2008-02-21, kl 11:47

username

Tina

Inlägg: 5

Starta-upp företag?

Finns det företag som hjälper folk att komma igång? Så som med import och alla lagar och regler som man måste känna till. Komma i kontakt med fabriker både i Sverige och utomlands etc.

Jag ville driva en franchise för en hygien produkt som finns utomlands men ej i Sverige. Tyvärr har ett annat svenskt företag ett kontrakt med det företaget jag ville jobba med. Och dom har inga planer att lansera just den produkten jag är intresserad av här i Sverige (enligt marknadschefen jag hade möte med, men vem vet...)
Så jag skulle vilja producera denna produkt själv, men vet inte hur jag ska komma igång. Så finns det företag som kan hjälpa en med allt man behöver?

Tack på förhand, Tina 

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 11

2008-02-21, kl 13:53

username

Medlem
#53170

Inlägg: 18

Låter lite väl tufft och naivt. De har säkert skyddat sin produkt, du borde inte kunna börja tillverka den hur som helst(?). Du får göra ngt liknande men samma produkt?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 11

2008-02-21, kl 19:14

username

Tina

Inlägg: 5

Självklart inte stjäla deras produkt. Men eftersom det är en normal hygien produkt och flera olika märken finns redan på marknaden (som jag såg i usa) så skulle det inte vara problem om jag skapade en liknande produkt. Det finns tex. massa olika tvålar på marknaden. Och om jag ville producera mina egna tvålar skulle ingen komma och säga att jag inte får det.

Marknads chefen jag hade möte med sa t.o.m. i mötet att det skulle vara något jag skulle kunna göra själv i svenska fabriker.
Så det är något jag nu har gått och funderat på.

Tufft och naivt? Kanske. Men det är därför jag är här: för att få information och se om det är över huvudtaget möjligt för en egen små företagare att ta sig an med assistans av proffs. :)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 11

2008-02-21, kl 19:27

and

and

Inlägg: 155

Hej Tina. Jag jobbar som importör och jobbar mycket med Kina. Så importlagar och grejer har jag givetvis koll på. Jag har goda kontakter i Kina och där tillverkas de flesta grejer man kan behöva. Många amerikanska företag har sin tillverkning i olika delar av asien. Hör av dig om du har lust. [email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 11

2008-02-21, kl 19:39

username

Tina

Inlägg: 5

Hej Richard, produkten består av störst del vatten, vilket gör att det inte är rimligt att lägga tillverkningen utomlands pga fraktkostnader.
Där emot har jag tänkt att plasthållare och kartong kan tillverkas i Kina eftersom den låga kostnaden skulle nog uppväga frakten.
Är det något ni sysslar med?

Tack, Tina

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 11

2008-02-21, kl 19:47

and

and

Inlägg: 155

Hej Tina. Jag pysslar med det mesta, mina kontakter kan rota fram en hel del saker till bra priser, även det du nämnde. Maila gärna: [email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 11

2008-02-29, kl 13:00

Orust

Orust

Inlägg: 57

Kan man inte gå runt franchingen, genom att köpa från ett bolag i utlandet och importera och sälja i din tur. Kan inte marknadsföra dig på samma sätt kanske, men du får de produkter du vill ha. Kolla upp reglerna kring detta...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 11

2008-02-29, kl 13:00

Orust

Orust

Inlägg: 57

Kan man inte gå runt franchingen, genom att köpa från ett bolag i utlandet och importera och sälja i din tur. Kan inte marknadsföra dig på samma sätt kanske, men du får de produkter du vill ha. Kolla upp reglerna kring detta...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 11

2008-02-29, kl 13:35

Scandia

Scandia

Inlägg: 22

Det finns 2 saker att göra i det här läget. Antingen tar du kontakt med franshisegivaren, troligtvis den som tillverkar produkterna, och förklarar hur det ligger till med att den som har agenturen inte vill lansera produkten i Sverige men att du är intresserad av det. Normalt sett finns det vissa krav angående agenturen som en viss försäljning och marknadsföring. Kan den som har agenturen inte leva upp till detta finns det en chans att du kan ta över den.
Det andra sättet är att hitta en leverantör INOM EU. Troligtvis lite lättare. Alternativt att du fixar agenturen i ett annat land genom ett annat bolag i det landet (kan företrädesvis vara ditt eget bolag i det landet) och därigenom få dina leveranser av den produkten.
Lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 11

2008-03-08, kl 08:44

username

Tina

Inlägg: 5

Roger Pettersson: Kan man inte gå runt franchingen, genom att köpa från ett bolag i utlandet och importera och sälja i din tur. Kan inte marknadsföra dig på samma sätt kanske, men du får de produkter du vill ha. Kolla upp reglerna kring detta... Som sagt, produkten är gjord av mycket vatten och därmed tung. Frakten skulle bli en alldeles för stor kostnad.
Samt att lägga ner arbete på att ta in en produkt och lansera den, bara så att dom som faktiskt har license upptäcker att jag har banat vägen för dom och börjar sälja den själva till lägre kostnad. Nej tack.
Dessutom vill jag inte bara ha en liten nätbutik, utan skulle vilja lansera denna produkt i affärer etc. Då behövs ett avtal.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2