Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Franchise

För / Nackdelar franchisetagare?

Inlägg 1 av 4

2008-06-30, kl 19:50

username

Andreas
Miklja

Inlägg: 16

För / Nackdelar franchisetagare?

Hej, alla glada..

någon som har erfarenhet som franchisetagare? Har varit i kontakt med ett växande bolag inom franchise. Det ser väldigt intressant ut men man vill gärna skaffa sig mer kött på benen innan man hoppar på. Ekonomi/framgång företags historik finns att ta inblick i. Även om mycket ser ljust ut på papper, kanske det finns folk som håller på / har hållt på med detta innan?

Kom då gärna med för / nackdelar med ett sådant koncept.
Vid uppsignande får man ju själv som privat person gå in med ett visst belopp, vilket innefattar exklusivitet av region, coaching och säljsupport. Men det är ju ändå en del pengar i det hela.

Vad händer om man inte vill vara med längre? Man tröttnar, säljer man av sin "roll" för samma belopp som man köpt in sig för osv. eller hur fungerar det?

anledningen til att jag vänder mig hit är att jag vill hitta opartiska åsikter om det hela.

Kontakta mig gärna snarast, Mvh / Andreas

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2008-07-03, kl 08:58

GBG2000

GBG2000

Inlägg: 6

 
Det är ett lätt sätt att komma igång på, har vissa fördelar men har en hel del nackdelar!

Vill du ha mer info kan du maila mig direkt med tele. nr. (Jag har 11 års erfarenhet av franchise).

Mvh

Rickard

Med vänlig hälsning

Kaffemannen

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2008-07-03, kl 16:39

Ola K

Ola K

Inlägg: 20

Har också många års erfarenhet av franchise och håller med Rickard. Det finns bra koncept och det finns dåliga koncept. Jag har provat båda sorter. Du får gärna kontakta mig också.

Tre viktiga saker:
1. Du får inte vara FÖR mycket entreprenör i en franchiseverksamhet eftersom du måste underordna dig ett förutbestämt koncept.
2. Precis som du är inne på: Kolla upp kedjan så noga du bara kan och ta gärna hjälp av utomstående bedömare. Som t.ex. Rickard och undertecknad ;-)
3. Jobba hårt. Ingen verksamhet sköter sig själv.

/Ola

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2008-07-03, kl 17:35

username

Andreas
Miklja

Inlägg: 16

Låter kalas, drar iväg pm så får ni jätte gärna återkomma till mig. Vill som sagt gärna ha så mkt kött på benen som möjligt innan jag drar igång. det positiva är väl att dem är relativt nya. då man kan öka sina chanser till att få en stadig grund. istället för att försöka jobba på något som redan är "nedsmutsat" så att säga.

men det är ju ändå en del pengar bakom, osv osv.
alla råd och rön är bra. nackdelar som fördelar. vill ju gärna få sig en  bred bild av det hela.

givetvis vill ja ju jobba hårt för pengarna. men ser också oftast väldigt bra ut på papper med siffror. alla vill ju trots allt sälja in sin ide för att hitta investerare så dem kan växa.

Hälsningar / Andreas

Inläggets betyg
Svara Svara med citat