Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Avdrag för vatten, el m.m.

Inlägg 1 av 5

2009-08-07, kl 00:41

username

André
Mattsson

Inlägg: 10

Avdrag för vatten, el m.m.

Har egentligen två frågor som gäller min Enskilda Firma. Jag säljer och hyr ut ljud och ljusanläggningar.1. Mina föräldrar står som ägare till en avstyckad gård med tillhörande stora gårdsbyggnader. Jag som deras son bor gratis i både boningshus och använder gratis gårdslokalerna ENBART till min enskila firma till lager och kontor. Det enda jag betalar till mina föräldrar är all el, värme, vatten eventuella reperationer m.m.Den el, vatten, reparation som förbrukas och görs på gårdslokalerna som används för min Enskilda Firma får jag dra av dem på företaget?2. När jag köper in t.ex. högtalare som jag skall sälja så har man ju alltid ca 2 st demohögtalare av varje modell som slits och som monteras upp och ned för att kunden ska kunna lyssna och "känna", bör sådana demostrationsexemplar bokföras som en inventarie eller skall de bokföras som inköp av vara till försäljning ändå. Ofta är ju dessa exemplar så slitna när de inte behövs längre att de inte går att sälja. Sen är det ju inga "modegrejer" jag säljer så demoprodukterna används ju väldigt länge jag bytar inte ut modeller varje år som t.ex. en klädesbutik gör.Bokför jag demoprodukterna som vanlig vara till försäljning kommer de ju "hela tiden" stå som osålda varuposter i "lager vid årets slut", de är detta jag vill undvika om de går på nåt sätt?jag är novis men försöker lära mig så är tacksam för alla svar!!Hälsningar André

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2009-08-08, kl 14:53

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Dina kostnader får du naturligtvis dra av och demomatr. under ett halvt basbelopp kan skrivas av direkt som kostnad. Får du däremot in pengar för något sådant räknas det till vinsten.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2009-08-08, kl 15:16

username

André
Mattsson

Inlägg: 10

lars arenander skrev:Dina kostnader får du naturligtvis dra av och demomatr. under ett halvt basbelopp kan skrivas av direkt som kostnad. Får du däremot in pengar för något sådant räknas det till vinsten.OK! Får jag även dra av momsen för el vatten o.s.v. som hör till lokalerna där jag har min enskilda firma?Jag har Visma Enskild Firma kan jag då bokföra demoprodukterna som inventarie eller som vilken annan kostnad som helst?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2009-08-13, kl 23:39

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Eftersom räkningarna på både el och vatten säkert kommer till dina föräldrar så har du egentligen ingen kostnad och kan absolut inte lyfta någon moms eftersom inte fakturorna kommer till dig.För att det ska bli en kostnad för dig i din verksamhet så måste dina föräldrar ta ut en hyra av dig vilket de naturligtvis kan göra med ett belopp som motsvarar den mängd el/vatten osv som är din del om det är vad du tycker att din kostnad ska uppgå till.Sedan måste dina föräldrar i sin tur deklarera inkomst av uthyrning men eftersom de har kostnader som motsvarar intäkten så blir deras skatteeffekt noll kronor.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2010-01-22, kl 19:42

username

Malin
Johansson

Inlägg: 10

Inläggets betyg
Svara Svara med citat