Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Vad räknas som hobbyverksamhet?

Inlägg 1 av 3

2009-08-07, kl 15:43

Samson

Samson

Inlägg: 15

Vad räknas som hobbyverksamhet?

Hej,har läst någonstans att det är ok att tjäna pengar upp till ett visst belopp utan att ha ett företag om det är genom verksamhet som kan räknas till hobbyverksamhet. Jag har planer på att dra upp en websida som mest är en ploj-grej men som med största sannolikhet kommer att generera en del annonsintäkter och undrar därför vart gränserna går. Jag kan också ev. vara intresserad av en partner för hemsidan, i sådant fall programmeringskunnig. (Du ska kunna uppvisa goda referenser) Det man satsar ekonomiskt blir kostnad för webhosting, domännamn samt registrering av ett eventuellt bolag. /Sam

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2009-08-08, kl 14:57

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

På dig låter det snarast som att du skulle starta företag. Hobbyverksamhet är när det inte ger någon vinst. Men arbetar du mot företag så är enskild firma ett steg du bör ta.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2009-12-01, kl 10:47

bizzniz

bizzniz

Inlägg: 36

Låter som ett företag.
Alternativt är att du tjänar pengar på affliatemarknadsföring och har annonser för tex Tradedoubler och dom intäkter du får där som privatperson så drar dom av för sociala avgifter och skatt. Tar du in annonser för företag utanför Eu ska du själv dra 30% och betala in i skatt.
Det är kanske inte så smart, då får du inte dra av för dina kostnader.
Kanske bättre att ha firma.

***DEN NYA EKONOMIN***
Ekonomin, Jobb och företagande tar sig nya former och vi måste hänga med. Här får ni tips och trix. Gilla, dela denna gärna. :-)
https://www.facebook.com/dennyaekonomin/

Inläggets betyg
Svara Svara med citat